Fruktos en av orsakerna till ohälsa?

Grönkål, rökt lax, ägg och majonnäs. En måltid som håller dig mätt länge men ditt blodsocker jämt Grönkål, rökt lax, ägg och majonnäs. En måltid som håller dig mätt länge men ditt blodsocker jämt

Genrellt sett äter vi för mycket, inget annat djur (inte inkluderat husdjur) gör det i sin naturliga miljö men varför kommer det sig?

Ett viktigt hormon att känna till är Insulin som är vårt "chefshormon" och oerhört viktigt i vår kropp. Insulin är ett uppbyggande hormon och tajmning av insulinhöjande mat används ofta av body builders för att öka muskelmassan. Högt blodsocker (blodglukos) eller svängande blodsocker gör att för stora mängder insulin utsöndras i vår kropp och kan skapa vada som kallas insulinresistens. Huvuduppgiften för hormonet är att reglera mängden näringsämnen som cirkulerar i blodbanan men har också en avgörande roll i fett- och proteinmetabolismen. Kolhydrater påverkar främst mängden iblodsocker som finns i vår blodbana. Insulin utsöndras som ett svar på detta och cirkulerar runt för att berätta för kroppens celler att blocka upp glukoset. Blir det för hög belastning kommer kroppens celler sluta svara på responsen. Se det som en utmattning! Bukspottkörteln börjar då utsöndra mer insulin som leder till höga nivåer av insulin i blodet och vad som kallas insulinresistens. Våra hormoner leptin (mättnadshormon) och insulin bromsar egentligen vårt ätbeteende om vi har en naturlig reglering men när vi uppnår höga blodsockernivåer och insulinresistens blockeras de och hjärnan får aldrig signalen om mättnad trots mängder av energi och vi fortsätter att äta och främst kolhydrater = överäter.  Detta är bland annat orsaken till diabetes typ 2 och har koppling till ett flertal andra sjukdomar.

Socker och fruktos (främst high fructose corn syrup) utgör en stor del av det västerländska energiintaget. Båda består av två enkla sockerarter glukos och fruktos. Glukos finns bland annat som stärkelse i potatis och är livsnödvändigt för oss. Fruktos är däremot inte det då vi inte själva producerar det i kroppen. Glukos och fruktos metaboliserar det vill sägas omsätts i kroppen på helt olika sätt. Alla celler i kroppen kan använda glukos (se om blodsocker ovan) medan det enda organ som kan metabolisera fruktos är levern. Överäter vi i kalorier men också fruktos sker en överbelastning i levern och fruktosen omvandlas till fett. 
Då pratar jag om fruktos utifrån ett tillsatt perspektiv i kakor, läsk och halvfabrikat inte från till exempel frukt. Frukt har en låg energitäthet och innehåller samtidgt fibrer. En annan diskussion är hur man ska tänka kring frukt, det vill säga som ett tillbehör till maten eller som godis för många. 

​Insulinresistens är kopplat till lever levercellerna är fulla med små blåsor (vakuoler) som är fulla med triglycerider (fettdroppar). Levercellerna har blivit matade med energi som den inte kan göra av med -leversteatos.  Ingen behov alls av fruktos hos kvinnor men en liten del bildas hos männen av fruktos.

Fruktos tros vara en av anledningarna till bland annat hjärt- och kärlsjukdom, diabetes typ 2, cancer och övervikt.
Se gärna denna film med Robert Lustig.

Det är inte en hög kolhydraterrik kost som är främsta orsaken utan det vi ska skilja på stärkelser och socker (vitt raffinerat & fructose, high fructose syrup)

Fruktos är 6ggr sötare och mer reaktivt än glukos det vill säga karamelliseras tänk dig creme brulle. I kombo med värme och höga sockernivåer förändras proteinerna och sker sämre. Fruktos ökar också vår hunger.

Försök vända på förpackningarna du kölper och titta på innehållsförteckningen, köp hem råvaror och inte matvaror som innehåller ämnen du inte vet vad det är. Det är mycket troligt att delar av innehållsförteckningen har 3-4 saker som alla står för olika typer av socker.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln