Mer tid åt matlagning - mindre sociala medier

Hemmagjord nyponsoppa: 6 dl vatten kokas med 1/2 dl nyponmjöl. och 1 msk honung. Hemmagjord nyponsoppa: 6 dl vatten kokas med 1/2 dl nyponmjöl. och 1 msk honung.

Allt startar med dig själv. Jag har sagt det innan varken dina barn eller någon annan kommer göra som du säger utan som du gör. Hälsa smittar! Likväl som ohälsa. 

Idag arbetar både män och kvinnor i snitt 30- 40 minuter MINDRE än i början på 90-talet. Vi ägnar 100-120 minuter åt att titta på tv varje dag.
Vem hade inte tid att röra på sig?

När klockan slår 22.00 har endast 30 procent gått och lagt sig och vid 23.30 har 75 procent gått och lagt sig. Sömn är viktigt och vi har likvärdiga behov av antal sovtimmar. Visste du att för lite sömn kan påverka din vikt? Koncentrationsförmågan? och många andra viktiga funktioner.

Visste du att barn behöver dubbelt så mycket vardagsmotion som en vuxen, likväl rekommenderad mängd hård träning. Om du har familj, gör motionen tillsammans. Du kan gå/springa medan barnet cyklar eller ta en anpassad runda tillsammans - detta går att göra oavsett ålder.
Eller se till att anlita en personlig tränare som är proffesionell nog att anta sig din familj. 

Går det att motionera bort övervikt? Absolut, men det är ett ganska slitsamt jobb. Du bör istället fokusera på vad, när och hur du stoppar i dig mat.

Utaming: se över dina timmar på dygnet. Logga var 5:e minut 2-3 dygn vad du gör för att se hur du fördelar dygnets timmar så LOVAR jag dig att du har 15 minuter över till matlagningen och 30 minuter över för daglig motion åtminstone. 
Hur mycket tid ägnar du åt sociala medier/tv/dator av olika slag/dygn? 




 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln