Enbensövningarnas nyttoeffekt

De flesta av oss har skillnader i våra sidor oavsett under/överkropp och vissa plan vi rör oss i kan vi vara mer försvagade i än andra som vi eventuellt är väldigt starka i. Det vill säga vi rör oss till exempel i sidled, fram, bak, vrider oss (rotation). Det är sällan vi behöver eller kommer vara exakt liksidiga i vår styrka, balans, rörlighet med mera. Hur viktigt det är att utjämna skillnaderna beror också på vilka problem du har, OM du har några problem med det. Det vi kan göra i vardagen är att försöka tänka på vilken ben vi tar först i trappan, vilken hand vi alltid bär väskan/matkassen/datorni och försöka alternera. Det som ofta blir ett problem i framtiden om det inte redan är det är om skillnaderna är väldigt stora mellan sidorna,

Enbensövningar kan vara en bra progression när du byggt grundstyrkan i 2 bensövningar. Enbensövningar utmanar balans, benstyrka och din core. I enbensövningar blir våra svagheter eventuellt ännu tydligare men du får chans att jämna ut obalansen.

Här ser du "draken". Utgåmgspositionen är stående på ett ben med höft- och knäled i 90 grader. Fäll sedan fram till en rak linje mellan höft, axelled och pekfinger. Denna övning kan utvecklas genom att du har händerna ned mot golv och håller i en skivstång (enbens marklyft), du kan på vägen på ta ett enbenshopp framåt eller upp.