Lucka 4 - Gör du upp med dig själv och dagen innan du somnar? 

Att sova gott är en förutsättning för att i det långa loppet trivas med livet. 
Under sömnen slappnar kroppen av och återhämtar sig, vi reparerar kroppen. Hormoner utsöndras och vi bearbetar minnen och intryck. Ny kunskap lagras i hjärnan och det som inte behöver sparas släng någonstans i bakhuvudet.
Att sova är ett av människans mest nödvändiga behov. Vi sover ungefär en tredjedel av livet. Sömn behövs för att hjärnan ska få vila, återhämta sig och bearbeta intryck. Många av kroppens grundläggande funktioner är beroende av sömnen, till exempel nybildningen av celler och immunförsvaret. Många lever idag ett liv som är på gränsen av vad de klarar av och till slut visar det sig i en orolig sömn. Kanske har du lätt att somna in men vaknar någon timme senare eller så har du svårt att somna men sover tungt ett fåtal timmar sedan. 

Precis som med barn behöver vi vuxna tydliga riktlinjer och gärna skapa rutiner som inte varierar så mycket från dag till dag. Utan lägga sig någonstans mellan 22-23 om du behöver gå upp kring 06-07. Nu på vintern har vi ett större sömnbehov än på sommaren. Har du andra arbetstider får du anpassa sömnen till dem men vi har som bäst återhämtning de första av nattens timmar.

Förutom att se över vad du äter under dagen och främst kvällen kan ett sätt att låta hjärnan & kroppen få dem återhämtningen den faktiskt förtjänar är att skriva av sig innan du somnar. Det du gör då är att reflektera över dagen:
- Vad har gjort dig glad?
- Vad är du mest tacksam över?
- Finns det något du kunnat göra annorlunda under dagen som inte blev som du tänkte dig?
- Hjälp! Finns det något med morgondagen som skrämmer dig eller som du behöver förbereda dig på?
- Vad har varit det bästa med dig själv idag?

Avsluta alltid med en positiv reflektion!
Denna övning är bra att avsluta dagen med oavsett om du sover dåligt eller inte då självreflektion ökar din självkänsla och insikt i dig själv och ditt liv.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln