Lucka 6 - grunden i all hälsa

För att kunna förstå varför du behöver göra vissa förändringar i din hälsa är kunskap en viktig del. Kunskapen om ditt blodsocker och hormonet insulin skulle jag vilja säga är det viktigaste att få en förståelse för om du vill förbättra din hälsa (och ev gå ner i vikt). Du behöver denna kunskap för att få en förståelse för varför vissa livsmedel är bättre än andra för din kropp. 
På zoo står det ofta "mata inte djuren". Vi människor är djur men inte någonstans i livsmedelindustrin finns denna tanke när de tillverkar ett livsmedel och inte heller ute i matvarubutiken så länge det säljer.
Sjukdomar som övervikt och diabetes är en hormonell sjukdom och en del av förklaringen har du nedan. Övervikt kan vara ett tecken på sjukdom men det finns "smala pommes frites" som man säger. De är smala men "tjocka" på insidan.

Vad är blodsocker:
Enkelt förklarat så får en kolhydratrik måltid ditt blodsockret att skjuta i höjden. Insulinet sänker blodsockret och när det åker ner snabbt utsöndras signaler om att vi behöver energi igen. Det vill säga att en måltid som höjer blodsockret mycket får dig också att äta mer på grund av att kroppen tror vi har ett underskott av näring i blodet (sug). Alla stärkelser (oavsett långsamma eller snabba som potatis, ris, pasta, bröd) samt socker bryts ner till olika former av socker (läsk, godis, juice) i kroppen. Fibrer och fett påverkar blodsockret positivt och gör upptagt långsammare. När blodsockret är svängigt minskar till slut insulinkänsligheten och ökar risken till kroniskt förhöjda blodsockernivåer och insulin = fettinlagring konstant. Vi vill helst hålla ett jämnt blodsocker på ca 4-6 mmol/L fastande.

Vad är hormonet insulin:
Insulinets främsta uppgift är att sänka blodsockret efter en måltid. Insulin utsöndras till blodet efter en måltid som ett svar på förhöjda nivåer av socker (glukos) i blodet. Människan har dock alltid en liten mängd insulin i blodet vilket håller sockerämnesomsättningen i balans. Utan denna basnivå av insulin börjar kroppen själv producera socker, vilket framförallt sker under natten. Det finns alltså även ett grundbehov av insulin mellan måltiderna utöver det insulin som utsöndras vid måltid. Insulin är ett livsviktigt hormon för oss men konstant förhöjda nivåer belastar våra kroppar enormt. 

Vad påverkar:
Förutom mängden kolhydrater du äter och kvalitén på dem så påverkar också för mycket protein och stress samt för lite sömn dina insulinnivåer.
Det tar många år att utveckla något ohälsosamt av för mycket socker och stärkelser men idag syns det också att utvecklingen går snabbare på grund av att det finns en mer tillgänglighet och tillsatser i maten. 

Lågt insulin = lågkolhydratkost, träning, fibrer & periodisk fasta.
Högt insulin = kolhydratrik mat, ständigt ätande, stillasittande.

Vilket behov har vi:
Vårt behov av kolhydrater är 0 gram essentiell - Behovet styrs av vilken prestation du skall genomföra.

Vad ska jag tänka på:
Din måltid ska kunna hålla dig mätt i minst 3-4 timmar.
Köpa hem råvaror och laga maten från grunden.
Om du köper hem ett livsmedel - titta bak på innehållsförteckningen.
Se över hur stor andel av din tallrik som består av kolhydrater samt vilka kolhydrater.
Tänk på att drycker som juice, energidrycker, celcius, läsk med mera är en stor bov till ohälsa.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln