Lucka 7 - förbättra det du gör varje dag

Vardagsmotion är något som ibland glömms bort.  Är du inte redan där med cirka Om du är sugen på att 10000 steg om dagen bör du hellre lägga fokus på öka din rörelse i vardagen än 2-3 träningspass i veckan. När dessa 10 000 steg känns som en naturlig del av ditt liv, börja då lägga på träningspass. Är det så att du redan är uppe i 10000 steg och vill lägga om din livsstil stå mer på jobbet än sitta, Gå runt i rummet när du pratar i telefonen, byt ut kontorsstolen mot en pilatespboll och stärk bålen under arbetsdagen. Ta trapporna istället för hissen, bär matkassorna hem eller parkera längst bort på parkeringen i mataffären och bär kassarna till bilen, lek tafatt med barnen. Det är viktigare utifrån hälsa att fokusera på vardagen - själva träningspasset har andra effekter som att belasta skelettet minskar risken för benskörhet, vi får mer endorfiner och blir gladare samt piggare och så vidare.
 
Så dagens utmaning - oavsett väder - om du inte har en stegräknare/aktivitetsarmband, ladda hem en app (finns många att välja på, men du måste ha telefonen i fickan hela dagen), börja se hur mycket du rör på dig i vardagen.
En med stillasittande jobb rör sig i snitt 3000-4000 steg/dag och behöver ungefär lägga till en 5 km promenad dagligen MEN kan lätt öka upp dessa steg genom att se olika tillfällen att röra på sig.

Precis som med vardagsmotion brukar jag tänka när det gäller gäller råvaror, viktigast är att du väljer till exempel ekologiskt av de råvaror du äter mest av. Låt säga att du äter ägg varje dag men har inte råd att köpa allt ekologiskt, köp då äggen ekologiska och den där julskinkan du äter en gång om året kommer inte betyda sämre hälsa för dig medan äggen kommer göra det i det långa loppet troligtvis.
 

Etiketter: lucka 7 vardagsmotion

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln