Lucka 12 - fortsättning på vår andra hjärna

För en tid sedan skrev jag kort om vår tarmflora och lovade att skriva mer om den. En fantastisk bok är charmen med tarmen för dig som enkelt vill skapa en lite djupare förståelse. Vi föds helt utan bakterier men under de första 6 månaderna har tarmfloran etablerat sig. Flertalet svenska barn uppnår aldrig en god tarmflora vilket gör att diabetes och allergier än vanliga förekomster hos barn- och unga idag. Barn som föds med kejsarfsnitt och inte ammas får inte samma goda start till en god bakterieflora som barn som föds vaginalt och ammas.

Idag finns det en ny kunskap om vår tarmflora om flertalet forskare anser att sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdom och cancer kan bero på att vi har får få och för smalt spektra av bakterier. Över hälftren och vissa hävdar att det till och med är så mycket som 80% av vårt immunförsvar sitter i tarmen. Vi är gjorda för att ha både onda och goda bakterier i tarmen. 
Vi har minst 1 kilo bakterier i tarmen vilket innebär tio gånger fler än kroppens egna celler. Förstå vilken kraft!
Problemet med att ha för lite av de goda bakterierna som bör vara cirka 95% så tar snabbt parasiter, svamp och onda bakterier över. En god bakterieflora gör tarmen tät medan en dålig gör den mer genomsläpplig och leder till vad som kallas "läckande tarm". Inflammationsframkallande ämnen läcker då ut i resten av kroppen istället för att lämna kroppen via avföringen.

Det som påverkar tarmen negativt är stress, gifter i miljön, dålig kosthållning, spritande och städande - det vill säga att vi har för rent, medicinering och då främst antibiotika!
Mat som påverkar tarmflora bra är syrade grönsaker i alla former, filmjölk, creme fraiche, gul lök, ost, långfil, rotfrukter.

Huksittande påverkar vår tarmtäming positivt. En studie visade att de som satt på huk tömde tarmen på 50 sekunder och tömde den helt medan sittande tog det dubbelt så lång tid och tömdes inte lika fullt. En anledning att prioritera rörligheten extra så du kan ner på huk och sitta? Jag minns när jag och min vän reste runt i asien på många olika ställen för många år sedan där toaletter i form av ett hål i marken inte var ovanligt. Där fanns det inget att välja på än att sitta på huk. Anledningen att huksittande är bättre för tarmtömning är att tarmkanalen blir rak.
Så ta din moderna toalett, sätt fötterna på en liten pall och luta dig framåt!  Dagens utmaning blir att sitta på huk 30 sekunder till 1 minut 2 ggr under dagen. Öka rörligheten och ett steg mot en en mer harmonisk mage.
 
Idag får alla som vill en pdf med massa julrecept mailade till sig i helgen om ni skickar ett mail till jessica@pureliving.nu.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln