Lucka 18 - du & din boll

Pilatesbollen är ett redskap som finns i de flesta hem. Jag har  satt ihop några enkla bollövningar rent teknikmässigt men vissa av dem kanske desto svårare för balans och stabilitet! På tal om att utmana sin koncentration och hjärna.

Kör 10-15 reps av varje övning (per sida) x 2-4 varv. Har du bra balans lägg till hantlar eller explosivitet i övningen.

Dynamiskt enbenshöftlyft

Rulla bollen ut/in genom att pressa höften upp och hälen ner i bollen. Se till att en rak linje bildas i start/stopp mellan knä, höft och axel främst.

jägarrotation

Viktigt att höfterna är stilla och pekar rakt fram. Rotionen sker från midjan och uppåt med raka armar.

Plankan

Ändra belastningen genom att föra bollen närmare huvud = lättare. Längre ifrån = tyngre.

Utfall

Placera foten på bollen och rulla bollen bak till utfallsposition.

Fällkniven

För bollen mellan fötter och händer. Var noga med att inte sänka ben/armar längre ner än du klarar av att hålla svanken.

Knäböj

Strta stående med bollen neråt. Sätt dig ner i en knäböj och lyft armarna ovanför huvudet. Rakt linje ska då bildas från höftled och ut mot fingertopparna.