Lucka 19 - återhämtningsbingo

För att få en skön själ behövs tid för återhämtning men också en utmanande vardag. Hur hittar du balansen mellan dessa om du är mitt uppe i mer stress än en skön själ?

Ett tips kan vara att börja se över din vecka. Hur många timmar lägger du på sömn? Jobb? Träning? Återhämtning? Familjen/fritid? Matlagning?
Många gånger tror vi att vi oss veta. Sömn till exempel är viktigare än mat. Vi klarar oss längre tid utan mat än sömn. Hur ser dina sömnvanor ut?

Under återhämtningen bygger kroppen upp sig! Hur ofta planerar du in en återhämtningvecka var 6e till 8e vecka i träningen och sänker din dos med träning med 50-60 %? Då handlar det inte om en vecka vi är sjuka utan en planerad återhämtningsvecka.

Återhämtning handlar också om att ta regelbundna pauser och att variera det vi gör. Om vi sitter hela dagen behövs motion som återhämtning. Om vi vistats i buller behöver vi tystnad som motvikt. Metoderna är många och individuella. Naturljud och naturen i sig har en återhämtande effekt. Andningen jan snabbast sänka kroppens stressnivå. Avslappningsövningar och kultur anses också vara effektiv återhämtning. Det gäller att hitta det du behöver och det som passar dig!

Goda råd till dig och mig som är inne i en stressad period.

Mat, sömn och rörelse. Tidskrävande aktiviteter, som vi gärna prioriterar bort under dessa perioder. De är som viktigast under denna tid, så om möjligt se till att äta varierat, gå lägg dig någorlunda i tid och ägna åtminstone 30 minuter om dagen med att bli lite svettig. Vi har väldigt svårt att älta och planera under intensiv träning och det blir därför en paus för hjärnan. 

Andas. Sätt en påminnelse på telefonen någon gång under dagen som en påminnelse att ta några medvetna djupa andetag.

Fyll i det bifogade återhämtningsbingot som finns i detta inlägget med saker som ger dig återhämtning. Det kan vara att ligga på spikmattan, ta en promenad i skogen, läs  Vad som passar dig bäst. Och återhämtning min vän – det är att ge både kropp och hjärna vila. En löptur i påret eller att spela schack är inte sidor i en bok, spela ett brädspel med barnen, ta en tupplur på 5-10 min.

Är det första gången du gör återhämtningsbingo och har du bingo efter 5 avbockade rutor. Är du snäll mot dig själv och brukar prioritera återhäming kan du utmana dig med 2-3 rader diagonalt, vertikalt eller horisontellt.

Återhämta planerat!

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln