Lucka 20 - falsk mannagrynsgröt

Här är den bara toppad med kanel. Kan serveras med varma bär och hälla på lite flytande vispgrädde, kokosmjölk eller tex havremjölk. Här är den bara toppad med kanel. Kan serveras med varma bär och hälla på lite flytande vispgrädde, kokosmjölk eller tex havremjölk.

Mina barn äter gröt till frukopst 90 % av gångerna och denna är en av dem.
Mättande gröt som går snabbt att göra! Denna gröt mättar oerhört länge. Igår innan vi åkte till Liseberg passade jag på att utfodra hela familjen med gröten. Då använde vi 50 gram smör/port för att bli rikitgt mätt. Barnen på 2, 5 och 8 år delade på 2 portionner vilket blev lagom för dem och sedan äta lunch 4,5 timme senare. Jag själv höll mig mätt på 50 gram i 9 timmar. Om jag vill bli mätt lite kortare tid minskar jag på smöret.

Ingredienser (1 port): 
25-50 gram smör
1/2 dl mandelmjöl
1/2 tsk fiberhusk (börja med 1/2 tsk och öka på tills konsistensen är lagom)
1 ägg
1 dl kokosmjölk/vispgrädde

Gör så här 
Smält smör, blanda ner mandelmjöl, fiberhusk, ägg och vispgrädde.
Koka ihop och servera med kanel, ev. lite varma bär och grädde/kokosmjölk eller havremjölk. 

UTAN ägg så tar du 1 msk pofiber istället.
UTAN mandelmjöl så funkar det precis lika bra som receptet är men bara plocka bort mandelmjöl. Gröten blir lite lenare med mandelmjöl men smaken är som baken och båda är goda på sitt sätt.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln