Lucka 21 - består du av fett men lider av fettbrist?

Fett är något som är essentiellt för oss att vi får i oss. Många drar fett över samma kam oavsett vilken typ av fetkälla du äter. Precis som med kolhydrater skiljer vi inte vad för typ av kolhydrater vi äter, Det finns mättat, enkel- och fleromättat samt transfett/härdat/omestrat fett. 

Länge har skräcken funnits för mättat fett. Jag hävdar däremot att äter du rätt sorts mättat fett MINSKAR risken för ett flertal sjukdomstillstånd (se nedan) då mättat fett är minsk känslig för ljus och värme och därmed minst känslig att anta en främmande struktur som kroppen inte känner igen. Du behöver mättat fett för att kroppen ska kunna använda de essentiella fettsyrorna effektivt och även för benbildningen.
Mättat fett behövs för att lungorna ska utvecklas väl och ge en bra lungkapacitet med minskad risk för inflammation.
Bra fetter innehåller rikligt med de fettlösliga vitaminerna A och D. Immunsystemet fungerar bättre med mättat fett och 50 % av fetterna i cellmembranen är mättade fetter. För att vi ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna krävs fett. Mättade fetter – i rimliga proportioner – skyddar levern och sänker blodets halt av lipooxygenas a, som är en markör för hjärtsjukdom. 
Läs gärna mer om kolesterolmyten här

Förenklad version av de olika fetterna (har här angett bra källor)
Mättat fett = Tål högre temperatur, dvs bör vi steka i/ugnsbaka med.
Finns främst i djurriket
Undantag: kokosolja & palmolja
Enkelomättat = mjuk i rumstemperatur
Kött, nötter, avokado, oliver, rapsolja.
Fleromättat = Flytande i rumstemperatur.
Tål inte särskilt hög värme, tryck eller ljus dvs oljorna används enbart kalla.
Fet fisk, rapsolja, linfröolja.
Transfett, Omestrat fett, Härdat fett = industriellt tillverkat.

Har du fettbrist?
• Ökar din vikt långsamt?
• Är det omöjligt att gå ner de sista 5 kg hur du än försöker?
• Har du tappat energi och entusiasm?
• Är du hungrig efter du ätit?
• Har du sug efter friterad mat, sötsaker och kakor?
• Faller energin på em och du behöver kaffe el socker för att fungera?
• Har du sug efter fett? 
• Är du för trött för att motionera även om du vill?

Transfetter (om du inte redan visste varför du bör undvika dessa). Finns i hel-/halvfabrikat:
• Ger inflammation i kroppen
• Sätter ner insulinreceptorernas funktion
• Minskar halten testosteron 
• Ger övervikt - bukfetma
• Ger fosterskador
= ökad risk för diabetes, cancer o hjärtkärlsjukdomar
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln