Starta med en bättre grund i din mat

Föreställ dig att maten du äter är information till din kropp - dina gener svarar direkt på ändrat information. Det vill säga mat som är främmande för kroppen. Vi som människor med ett väldigt avancerat nervsystem är en av världens mest fettberoende arter. 

Tillhör du en av dem som trillat tillbaka i gamla mönster och sedan valt att "skälla" på dig själv och tänka alla negativa tankar det finns på kartan förstärker du det negativa tillståndet. Det betyder att den nya vanan får mer salt i såren och den "gamla" vanan du egentligen vill gå ifrån blir i hjärnan förstärkt som något positivt. Så om du inte klarar något 100 %, se till att inte slå på dig själv. Reflektera över vad som händer i situationen men fortsätt som du tänkt redan samma kväll och inte "jag kan lika bra äta vad som helst för det är redan kört" och så börjar du på måndag igen. Börja samma kvällen eller dagen efter, lär dig av vad du behöver träna lite mer på. Kanske är du inte redo för en fika på stan och göra de valen du vill göra? Du får helt enkelt bli lite starkare först, och träna på den situationen igen.
När jag var liten började på risskola så sas det hela tiden, du är ingen ryttare förrän du trillat av hästen 100 gånger. Lite så är det med livet, det går inte att ge upp utan det gäller att lära dig, inte slå på dig!

- Ät massor gröna och färgglada grönsaker samt lök varje dag vilka innehåller höga halter av inflammationsdämpande ämnen samt fibrer som stimulerar en anti(icke)inflammatorisk tarmflora. 
- Fisk, gärna kallvattefisk och undvik odlad lax som snarare gör mer skada än nytta
- Kallpressade oljor (OBS!!! Får inte upphettas) rapsolja och solrosolja. Retserande växtoljor bör undvikas då de innehåller för mycket omega-6..
- Stek i kokosolja eller smör om du tål det.
- Kryddor, vitlök, lök, ingefära, gurkmeja, kanel, curry, chili, örter, salt (himalaya/örtsalt/havssalt MED jod).
. Kött & fågel från naturbetes helst eller ekologiskt i alla fall. Se till vilket ursrung köttet har. Ät hela djuret och var inte rädd för inälvsmat. Leta gärna efter ett mindre salkteri i närheten av dig.
- Rotfrukter utom potatis kan du gärna stoppa till i dina måltider främst på kvällen. Innehåller inulin som är positivt för de goda magbakterierna.
- 1 näve nötter om dagen, speciellt mandlar, hasselnötter, pecannötter, macadamia.

En bra fördelning och då utan att ta hänsyn till om du behöver gå ner i vikt, äta för att du vill vara mer hälsosam eller är en person med normalt vikt, tränar och har ett aktivt jobb för såklart behövs justeringar utifrån förutsättningarna men börja med att äta gärna en varm frukost nu under vinterhalvåret som omelett, ostkaka på keso eller en gröt (falsk mannagryndgröt eller havregrynsgröt gjord på ren havre), därefter en lagad lunch och sedan middag med 1-2 handflator med grönsaker, 1 handflata med protein och 2-3 msk olja eller 0,5-1 dl sås gjort på naturligt feta råvaror. Stoppa in ett två mellanmål om det behövs. 1 näve nötter under dagen till maten eller mellan.

Du kan söka på måltidsförslag från lågkolhydrat, paleo, stenålderskost, medelhavskost, clean eating eller GI. Var uppmärksam på att välja bort sädesslagen, sötningsmedel eller andra smaksättningar som eventuellt kan vara tillsatser i.

Aptit och matsmältningsfunktioner skiljer sig kraftigt åt mellan olika årstider, i synnerhet i ett land som Sverige med en stor variation i klimatet under året. Därmed är inte alltid kost som är lämplig på vintern bra på sommaren. På vintern bör vi undvika kall mat och dryck,  samt äta mindre av söt, sur och salt mat. Istället bör vi äta lätta och torra livsmedel som är kryddstarka. Har du någonsin tänkte på att kroppen ofta frågar just efter en höstig gryta eller en kopp te när det är kallt ute medan på sommaren är du sugen på färska söta bär från trägården och en fräsch sallad till lunch? Lyssnar du på kroppen? Består din frukost av samma mackor alltid eller väljer du annorlunda på sommar rspektive vinter?
 

Etiketter: clean eating kost

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln