Syra-/basbalansen

Alla födoämnen du stoppar i dig innehåller både bas- och syrabildande mineral. När maten förbränts och det som kvarstår huvudsakligen är sura sägs födoämnena vara potentiellt syrabildande och tvärtom med basiskt.
Varje syra som man får i sig genom maten måste neutraliseras i kroppen, för att göra detta dras basiska ämnen ut ur organismen huvudsakligen kalcium som är lagrat i ben, leder och blodkärl. 
Ett konstant syraöverskott kan därför på sikt leda till en urkalkning av skelettet och att kalcium lagras i vävnaden istället, vilket orsakar diverse problem. Den som är sjuk har nästan alltid ett syraöverskott.
Det vi äter, känsloreaktioner, stress och andning påverkar vårt ph-värde.
 

Hur många andas inte uppe i bröstkorgen och ojämnt? Har för många stressande saker runt sig? Fokuserar mer på känslor som orsakas av oro, ilska, ångest och frustration?


Kroppen tål varken för mycket baser eller syror och strävar efter att upprätt hålla ett snävt pH-intervall, till sin hjälp har den en mängd buffrande system för såväl syror som baser.Kroppen är en fascinerade skapelse som tål väldigt mycket men har ändå relativt snäva marginaler för att upprätthålla just homeostas (jämnvikt).

Uppskattningsvis bör maten vi äter till 75 % vara basbildande och till 25 % syrabildande.
Personer som har diabetes och magsår lider ofta av Acidos. Syraöverskott (Acidos) inträffar när kroppen förlorar sin alkaliska (basiska) reserv.  Förutsättningen för att man ska kunna återställa syra-/basbalansen är att man äter ekologiskt odlad kost och mycket grön mat. 

Symtom på syraöverskott är:
. sömnlöshet
- kvarhållande av vätska
- putmage
- insjunkna ögon
- ledinflammation
- migrän
- onormalt låg blodtryck
- torr hård avföring
- illaluktande avföring tillsammans med en brännande känsla i ändtarmsöppningen
- ojämn avföring (diarré/förstoppning)
- känslighet på tänderna för vinäger/sura frukter samt knölar på tungan/svalg

Något som är bra att börja morgonen med är citronvatten. På grund av den sura smaken skulle man kunna tro att att citrusfrukter är syrabildande men är tvärtom, basbildande. Överlaga inte grönsakerna då många viktiga enzymer försvinner så råkost eller ångkoka för att bibehålla dem.

Minns du ph-pappret du använde i skolan? På liknande sätt kan du testa ph-värdet i urin och i ditt saliv. Vissa personer mår bra av att äta en basbildande kost på morgonen men en syrabildande på kvällen. 

Vi behöver utmana våra smaklökar för att bibehålla balans med bittert, salt, surt och sött men tyvärr innehåller maten för många mest salt och sött. Hur kan du utmana dig att äta mer bittert och surt?

Generellt sett kan man säga att de livsmedel som är basbildande är främst grönsaker och frukt. Sen finns det mer och mindre syrabildade föroämnen. De som tillhör mer syrabildande är bland annat alkohol, kaffe, majsstärkelser, mjölprodukter, socker, havregrynd, kött.

Läs gärna mer i ”Näringsmedicinska Uppslagboken” Peter Wilhelmsson samt lite enklare litteratur finns i Sanna Ehdin Anadals bok "Nya självläkande människan". 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln