Kort kettlebellpass

Kort kettlebellpass som passar de flesta oavsett bakgrund: 
1. Squat med press över huvudet
2. Jerk (notera att handryggens startposition är åt motsatt håll kontra den arm du jobbar med)
Starta med att få upp kettlebellen i rackposition. Det vill säga man rycker upp kettlebellen från hängande i armen nedåt med handryggen vänd åt motsatt håll, till vila i armvecksposition. Från den positionen kan man sedan göra ryck upp med kettlebellen över huvudet så att man har rak arm, rakt uppåt och handflatan framåt.  Sedan går man ner samma håll du gick upp. Jag gör övningen snabbare i denna film, du kan göra den långsammare i steg om du aldrig jobbat med kettlebells innan. Sök på Jerk + kettlebells så kan du få fram teknikvideos om du är osäker.
3. Sågande rodd
4. Triceps kombinerat med mage. För lättare alternativ håller du benen stilla och jobbar enbart med triceps (böj i armbågsleden), för lite tyngre har du benen böjda med 90 grader i knäleden när du sänker ner benen utan att tappa kontakten med ländryggen i golvet. Eller så kör du tyngre som på videon.

Jag sprang 5 kilometer igår och gjorde sedan dessa övningarna med 10 reps x 3 varv. Du kan köra övningarna på tid eller jobba 2 varv om du är nybörjare alternativt så många varv du orkar. Låt fantasin avgöra och kroppen vara med och bestämma hur det känns! 
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln