Periodisk Fasta

Periodisk fasta är något som många numera har hört talas om. I kroppen finns två lägen, energilagring och energiförbrukning. Efter en måltid är kroppen inställd på energilagring. Signal skickas till hjärnan och kroppen börjar rusta för uppbyggnad och framtida bruk. 

Vilka energiämnen som däremot lagras är hormonellt styrt av insulinet i spetsen. Samspelet mellan energilagring och energiförbrukning styr av kroppens hormoner.Grunden i periodisk fasta är att utöka tidsperioden när kroppen befinner sig i energiförbrukning. 

Precis som våra förfäders tidvis brist på mat. Hunger är essentiellt för oss att känna medan mättnad inte är lika starkt ur överlevnad. Vi åt oss aldrig rikitgt mätta förr medan idag kan vi äta oss mätta i stort sett när vi vill. Att äta 5 gånger om dagen på fasta tider är en konflikt med ursprungsmänniskan i oss. för Detta illsammans med processade kolhydrater och industriellt tillverkade livsmedel gör att vi idag behöver kontrollera vårt intag på ett annat sätt. Inflammation och oxidation i kroppen är till exempel kopplade till bland annat överkonsumtion av mat. 

Periodisk fasta handlar om att äta sina kalorier men under en begränsad del av dygnets timmar, det vill säga att jag äter kanske samma mängd mat fördelat på 2-3 mål istället för 5. Förutom att magen och tänderna kommer tacka dig har det stora fördelar för de flesta på hälsan. Ett sätt som vissa använder sig av är 16/8, d.v.s. äter jag mitt kvällsmål kl 20, äter jag nästa gång tidigast kl 12. Det finns också 5/2, d.v.s. 2 daga/vecka fastar jag helt (vissa äter en liten begränsad mäng kalorier dessa dagar) och de andra 5 dagarna äter jag frukost, lunch middag som det passar mig. Alternativen är många och vissa gör det naturligt, de äter t.ex. inte frukost eftersom de saknar aptit på morgonen men får då istället höra hur mycket de förstör kroppen och hur viktigt det är att äta frukost. Vilkety inte stämmer utan snarare tyder nyare forskning på att de flesta mår bättre av en ketogen kost under dagen och istället få i sig kolhydrater i form av rotfrukter med mera på kvällen. Tvärtom vad många av oss blivit tillsagda de senaste årtionden.
Skillnaden i periodisk fasta är att det finns en struktur och tanke. De som även kombinerar sin PF med träning förstärker effekterna. Det är en metabol fördel att låta kroppen vara i energiförbrukning längre än energilagring. PF och träning är också påverkar också att du håller ditt insulin nere.

För att öka takten på en viktminskning som stannat av kan detta vara ett bra verktyg. För i praktiken innebär det ofta att du äter mindre, men notera att syftet inte är att minska på antalet kalorier. Syftet är att återgå till vår normala balans. Den viktigaste måltiden vid lågkolhydratkost är kvällsmaten.

Effekter av periodisk fasta

- Viktminskning, speciellt i kombination med träning. Kan vara ett sätt att komma förbi en platå eller få bort de sista kilona.

- Tillväxthormonet ökar, vilket leder till ökad fettförbränning och indirekt till ökad muskelmassa. Ökad tillväxthormon sägs motverka ålderstecken i huden.

- Nivåerna och känslighetens hos aptitreglerande hormoner påverkas. Hungerhormoner ghrelin minskar och mättnadshormonet leptin ökar.

- Ökad insulinkänslighet, vilket leder till ökad fettförbränning och ökad tålighet för kolhydrater.

- Minskade blodfetter, finns studier som visar på en minskning av triglyceriderna som är en central riskfaktor vid hjärt- och kärlsjukdom.

Personer som eventuellt inte ska använda sig är personer med ätstöringar eller tidigare ätstörning,  elitidrottare och personer med diabetes utan bör då kontakta sin läkare för närmare rådgivning. Även personer med dåligt upptag i tarmen, depression eller utmattning skulle jag rekommendera att rådfråga en med kompetens inom området.

Omelett

6 ägg
2-3 msk vätska (havremjölk, kokosmjölk, grädde, vatten)
1 pkt fetaost av get/får
1 påse spenat 
1 lök
ev någon tomat om så önskas
smör eller kokosolja att steka i

Smält smör/kokosolja och stek på löken + spenaten lite. Vispa ihop äggen med vätskan. Sänk värmen till halva temperaturen av max på din spis. Häll i äggblandningen i stekpannan, smula i fetaosten och toppa med eventuell tomat. Låt steka långsamt till den är fast och fin. Har du ett lock lägg gärna på det på stekpannan som går det lite snabbare. Äts halva som den är eller ät 1/4 och lägg till 1-2 korvar av god kvalité eller en bit lax. 1/4 av denna väntar till lunch för mig, 1/4 till min sambo och igår åt vi varsin 1/4 med korv som tillbehör. Barnen åt samma men åt grönsaker + kokta ägg till istället för omeletten.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln