MENY

Jag får ofta frågor om jag kan beskriva en dag för mig. Hur jag äter! Jag brukar undvika denna fråga då jag vill se till indviden och vad jag äter kanske inte alls passar dig, men detta skulle kunna vara en dag i min värld med tillägg på eventuellt ett mellanmål senare på kvällen i form av äpple, kanel och hemmagjort nötsmör eller 1 dl nötter.

Chiapudding gjord på 1,5 dl kokosmjölk, 1,5 msk chiafrön, kanel och kardemumma. Toppad med mandelsmör (Hemmagjord, annars köp raw i butiken) , egen granola av blandade frön/nötter samt hallon. Är jag extra hungrig tar jag 1-2 ägg.
Chiapudding gjord på 1,5 dl kokosmjölk, 1,5 msk chiafrön, kanel och kardemumma. Toppad med mandelsmör (Hemmagjord, annars köp raw i butiken) , egen granola av blandade frön/nötter samt hallon. Är jag extra hungrig tar jag 1-2 ägg.
Ugnsbakad aburgine med mozarella, tomater, rödlök och olivolja. Dela aburginen. Salta och peppra men INTE olivolja (tål inte särskilt höga temperaturer). In i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter (tills de blivit mjuka). Ta ut, ringla över olivolja, på med moxarella, tomat och rödlök, salta(peppra, ringla lite kallpressad olivolja över igen. Ät!
Ugnsbakad aburgine med mozarella, tomater, rödlök och olivolja. Dela aburginen. Salta och peppra men INTE olivolja (tål inte särskilt höga temperaturer). In i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter (tills de blivit mjuka). Ta ut, ringla över olivolja, på med moxarella, tomat och rödlök, salta(peppra, ringla lite kallpressad olivolja över igen. Ät!
Ugnsbakad fisk med chilidressing, spenatpesto och tomatmajonnäs. Sätt ugnen på 200 grader. Lägg fisk i en form efter antal personer. Vi hade färsk viltfångad lax och torsk. Gör en sweetchilidressing på 1 msk soja (glutenfri), 1 msk honung, 1/2-1 chili, 2 msk kokosolja. Detta kokos upp lätt och mixas sedan när chilin blivit mjuk med mixerstaven. Låt svalna lite och pensla på fisken. Strö över mandelspån om du tål eller grovt hackade pistagenötter. In i ugnen i ca 15-20 min. Under tiden gör du spenatpesto. Plocka fram matberedaren där du lägger i halvtinad spenat (ca2-3 dl), 2 vitlöksklyftor, salta/peppra, 1 dl sötmandel (går säkert bra med pumpafrön om du inte tål mandel) och börja med 1 dl kallpressad rapsolja. MIXA! Häll sedan i kallpressad rapsolja efter önskad konsistens. Bland det godaste tillbehöret jag gjort någonsin! Majonnäsen gör du genom att sätta en stavmixer i en passande skål, kläck i 3 äggulor )spara äggvitorna till en omelett eller annat dagen efter) i en skål, salt/peppar och lite balsamvinäger, häll på 2 dl flytande kokosolja. Kör igång mixerstaven på full effekt, höj sedan långsamt upp den så att allt blandas och tjocknar till. Smaksätt med soltorkade tomater och mixa på till en slät kräm.
Ugnsbakad fisk med chilidressing, spenatpesto och tomatmajonnäs. Sätt ugnen på 200 grader. Lägg fisk i en form efter antal personer. Vi hade färsk viltfångad lax och torsk. Gör en sweetchilidressing på 1 msk soja (glutenfri), 1 msk honung, 1/2-1 chili, 2 msk kokosolja. Detta kokos upp lätt och mixas sedan när chilin blivit mjuk med mixerstaven. Låt svalna lite och pensla på fisken. Strö över mandelspån om du tål eller grovt hackade pistagenötter. In i ugnen i ca 15-20 min. Under tiden gör du spenatpesto. Plocka fram matberedaren där du lägger i halvtinad spenat (ca2-3 dl), 2 vitlöksklyftor, salta/peppra, 1 dl sötmandel (går säkert bra med pumpafrön om du inte tål mandel) och börja med 1 dl kallpressad rapsolja. MIXA! Häll sedan i kallpressad rapsolja efter önskad konsistens. Bland det godaste tillbehöret jag gjort någonsin! Majonnäsen gör du genom att sätta en stavmixer i en passande skål, kläck i 3 äggulor )spara äggvitorna till en omelett eller annat dagen efter) i en skål, salt/peppar och lite balsamvinäger, häll på 2 dl flytande kokosolja. Kör igång mixerstaven på full effekt, höj sedan långsamt upp den så att allt blandas och tjocknar till. Smaksätt med soltorkade tomater och mixa på till en slät kräm.