Bli en mästare på att prioritera

Om det fanns en kandidatexamen i mästare på att effektivisera och prioritera hade jag haft den tillsammans med alla mina andra utbildningar. Tror till och med att jag hade haft bäst i klassen ;-) 
Att lära sig effektivisera och prioritera handlar för mig inte om att göra mer saker men att skapa en hållbar vardag som är stressfri - med minsta möjliga friktion. Många som tidseffektiviserar sin vardag gör det för att få plats med ännu mer aktiviteter och inte för att få tid för återhämtning och mer utrymme för spontana utsvävningar. 
Många av oss sätter upp en del måsten som egentligen skapats utifrån normer och är inte alltid vad vi själva anser viktigt. En sådan sak är städning, jag hade en period där jag var tvungen att städa varje torsdag eller fredag så kallad storstädning. De veckorna som jag inte hade möjlighet att städa torsdag eller fredag inför helgen (varför just helgen var så viktig?) blev jag en otrevlig människa att umgås med här hemma. Skapade en stress inombords hos mig. Vad är det för fel att städa på en tisdag om det är då jag har tid? Precis!! Det gör jag idag, städar när jag har tid och ser till att det är mer överlag undanplockat så ingen storstädning behövs. För jag mår inte bra av oordning men inte heller av måsten som dessutom bara skapats av någon inre föreställning av mig själv.

Mina bästa tips är:
1. Stäng av alla ljud på mail och sociala medier.
2. Minska eller ta bort tv-tittandet. På dessa 2 punkter tillsammans tror jag att det för många finns fler timmar om dagen att minska stressen på.
3. Lär dig säga nej eller inte just nu lite oftare.
4. Skriv upp/schemalägg saker som betyder något även för bara dig! Låt den tiden vara lika helig som ditt jobb, barnens aktiviteter eller mannens.
5. Stryk minst hälften på din lista. Oftast hinner vi med 1-3 saker/dag men planerat för 5-10. Sätt dem sidan i prioriteringsordning. Vad är viktigast och vad blir bonus?
6. Matplanera, både för din hälsa och tiden i veckan och var smart. Kan jag förbereda något kvällen innan? När behöver vi ha en måltid som tar 15 min och när kan vi låta matlagningen ta 40 min?
7. HJÄLPAS ÅT! Våga be om hjälp, finns ingen stolthet i att klara allt själv.
8. Har du barn, sätt inte dem på för många aktiviteter. Skapar stress för dig/er. För tänk på att någon vecka är det föräldramöte/utvecklingssamtal, konferens med jobbet eller du har sovit för lite. Skapar oftast en massa tjat och dålig stäming för även barnen behöver landa hemma också. Hur många som är ok för er familj får ni komma fram till gemensamt med barnen. Rör er spontant i vardagen och skapa en aktiv livsstil tillsamman!

UTMANING: "Social media-fasta" välj att inte kolla mailen efter arbetstid, inte titta facebook på en hel dag, instagram eller vad du anser tar upp mer tid än egentligen nödvändigt och gör att du inte är särskilt närvarande i din vardag?
Berätta hur det gått, svårt? Tog det upp så mycket tid som du trodde?

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln