Se möjligheterna

Igår hade jag en hektisk dag, helt ok för jag har bokat in för mycket mån-ons som inneburit min veckas arbetstid men däremot har jag lagt mig ledig tors-sön. Jag blev inte egen företagare för att jobba mer utan jobba mindre och välja mina uppdrag.
Igår fick jag till 10 min intervallträning på den rast jag tog mig. Jag prioriterade att äta, tugga maten i lugn och ro men hade 13 min över till nästa kund = 10 min intervallträning med en sandsäck. 
Hur glad blev jag inte dessutom när mannen kommer hem mycket tidigare (visserligen på grund av lite krasslig) så jag hinner med en 5 kilometers löprunda innan stora tjejen ska på fotbollsträning. Där brukar jag visserligen se till att köra lite kroppsviktsträning i en hörna, omklädningsrum eller en korridor när de tränar inne. Utomhus passar jag på att löpträna när de flyttat ut träningen.
Det jag vill få fram är se möjligheterna!  Dessa situationer har många av oss men vi väljer att inte tänka eller se dessa möjligheter som vi faktiskt har. 

När det är långa dagar för mig innebär det att jag har förberett maten. Igår åt vi en god dansk fläskstek. NI vet med sånt där knaprigt och krispigt svål men ändå saftig innuti. Min hemlighet är att koka till svålet i 30-40 min innan, ta upp steket och lägg den på ett galler. Gnid in och peta ner havssalt i svålen. In i ugnen på 160 grader tills svålet är riktigt knaprigt men inte brännt. Detta åt barnen med potatismos som jag innan träningen hade förberett och skalat potatisen. Till detta serverades också en smörstekt vitkål med sambal olek som vi vuxna gott mumsade i oss och barnen smakade men var lite för starkt!

Idag är vi båda hemma sent och eftersom våra barn lägger sig helst 19.00 så porioriterar vi vårat liv effter det för att få en friktionsfri vardag. Så jag har förberett en kycklingpaj med fetaost, äggstanning och soltorkade tomater som får åka in i ugnen i 20 min när vi kommer hem. Steget före - A & O!

Hemligheter för en knaprig svål sitter i att koka svålen först. Jag kokar den i 30-40 min. Sedan in i ugnen på 150-160 grader tills svålen blivit krispig och fått fin färg.
Hemligheter för en knaprig svål sitter i att koka svålen först. Jag kokar den i 30-40 min. Sedan in i ugnen på 150-160 grader tills svålen blivit krispig och fått fin färg.
Godaste pajskalet som är glutenfritt och hälsosamt för hela familjen görs på 4 dl mandelmjöl, 25 gram smör, 1 ägg & 1 dl ost som du har rivit. Blanda ihop allt till en deg, tryck ut i formen. In i ugnen på 200-225 grader i 10-15 min tills skalet precis börjat få LITE färg. Fyller sedan med valfritt innehåll och in igen tills pajen fått fin färg.
Godaste pajskalet som är glutenfritt och hälsosamt för hela familjen görs på 4 dl mandelmjöl, 25 gram smör, 1 ägg & 1 dl ost som du har rivit. Blanda ihop allt till en deg, tryck ut i formen. In i ugnen på 200-225 grader i 10-15 min tills skalet precis börjat få LITE färg. Fyller sedan med valfritt innehåll och in igen tills pajen fått fin färg.
Smörstekt vitkål med havssalt och sambal olek
Smörstekt vitkål med havssalt och sambal olek

Se varje utmaning som mental styrkträning. Hur kan jag göra för att behålla lugnet? Om jag inte kan styra över de yttre faktorerna så gäller det att jag tränar mig i de inre faktorerna, hur jag tänker, känner och agerar. Det gäller också att jag väljer att se möjligheterna istället för det omöjliga!

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln