Sockerdebatten

Jag tycker det är intressant hur det alltid bildas två läger. Inget socker eller ät och rör på dig. Många anser att de har lite tid och önskar fler timmar på dygnet men ändå har de tid att lägga energi på hur andra väljer att äta/inte väljer att äta.

Filmen "Sockerfilmen" som visades häromdagen fick en stor genomslagskraft. Ibland behövs det överdrivna för att få fler att vakna. Huruvuda siffrorna exakt stämmer i filmen har diskuterats och det tycker jag inte är hundraprocentigt viktigt för med alla siffror kan det skilja från världsdel och utifrån förutsättningar. Det filmen tog upp är just hur socker påverkar oss men också hel- och halvfabrikat. Frågor på det? Det tror jag de flesta av oss är ganska rörande överens om att det inte är särskilt bra? Oavsett hur vi väljer att fördela våra makronutrienter (fett, kolhydrater och protein) på tallriken.

För det första anser jag att OM det hade varit så enkelt som att "ät och rör på dig där efter (=energibalans)" hade många fler varit normala i vikten och haft HÄLSAN. Det finns så många som kämpar, möter massa hjältar varje dag som kämpar allt vad de kan för att komma i form, bli av med sin värk eller sänka sitt blodtryck men det funkar inte för VAD de stoppar i sin mun ger olika reaktioner o kroppen. MEN något du behöver kämpa för livet för att uppnå är sällan hållbart i längden, och är det då rätt sätt? Självklart kan du springa mer och äta mindre om det är rätt sätt för dig. Hur var det nu med tid? hunger? hållbarhet?

Vad vi inte kunnat studera i detalj tidigare är vad som sker på cellnivå vilket kommer fler och fler studier på de senaste åren. Ett exempel är GI-tabellen som fler har upptäckt insulinindex (vad som sker med det du stoppar i munnen på insisdan). Ett livsmedel kan ha lågt GI-värde men högt insulinindex,
Mejerier (särskilt kvarg, turkisk yoghurt och liknande) är extremt insulina även om de är LCHF-godkända. Ett livsmedel kan innehålla nästan noll gram kolhydrater, och ändå höja upp insulinet. Det är här många kikar på andra och gör likadant men frågan om det var bygga muskler, hälsa eller viktnedgång du var ute efter? Kvarg m.fl. det kan man använda i byggar-sammanhang till exempel. Då VILL man ofta trigga igång insulinet för att få en maximalt anabol effekt. Livsmdel som kvarg, proteinpulver och frukt kan då vara effektivt. De kommer att blockera förbränningen en liten stund, och förbättra förutsättningarna för att öka i volym.

När en smal person äter massa socker utan att bli tjock, så är det för att insulinresponsen är snabb och effektiv, förbränningen fungerar som den ska och metabolismen är igång och kompenserar alltid lite upp eller ned för energiintaget. 

Hur vore det om vi sa "intressant att du känner så/mår bra av det/inte av det livsmedlet/den kosthållningen", det upplever inte jag. Skapa en harmonisk diskussion, var ödmjuk. Vem vet om dina förutsättningar ändras? 

Att välja bort sötsaker, hel- och halvfabrikat för mer grönsaker och fett  är mer accepterat idag men väcker oerhört starka känslor fortfarande bland flertalet människor. Hur kan riktig mat lagad från grunden utan tillsaster vara så fel? Eller handlar det mer om den egna integriteten och de egna önskemålen än om vad som är rätt/fel?

Etiketter: folkhälsa kost

Kommentera gärna:

Du kan ändra denna exempeltext. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Donec libero. Suspendisse bibendum. Cras id urna. Morbi tincidunt, orci ac convallis aliquam, lectus turpis varius lorem, eu posuere nunc justo tempus leo. Donec mattis, purus nec placerat bibendum, dui pede condimentum odio, ac blandit ante orci ut diam.

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln