Färdkost & fjäll/stugliv/bilresa

Semestertider innebär för många att ut och resa, många gånger i bil. Vi åker några långresor per år i bil. Varav snart bär det av till fjällen. 

Vare sig det är en dagsutflykt eller man skall vara borta en längre tid tycker många att det är svårt, krångligt och jobbigt att planera sina måltider, detta gäller även de som reser mycket i sin tjänst.
Det behöver inte vara svårare än hemma, om du inte orkar packa en matsäck hemma är det bara att stanna i närmaste matvarubutik eller på många resturanger kan du be om lite mer sallad och ta olivolja på salladen om måltiden skulle vara för fettsnål för just dig.

Matvarubutik
Rökt lax i skivor, köp till avokado
Färdiggrillad kyckling/revben/spett med bearnaisesås
Ost, tex mindre bit brieost, babybell o.s.v.
Ölkorv, passar perfekt ihop med ost
Makrill i tomatsås
Tonfisk och majonäs
Turkisk yoghurt med naturella nötter, t.ex. paranötter och macadamianötter.
Färdigskivad ekologisk skinka (obs, kolla kötthalten! Tyvärr är ofta tysk korv/skinka det bästa alternativet med högst köttinnehåll och minst tillsatser)

Kiosk
Om du stannar vid en bensinmack/kiosk finns det ibland en mindre butik så du kan få tag i livsmedel enligt ovan, annars beställ en korv (utan bröd) och fråga i butiken vilken kötthalt korven har. Chorizo brukar ha hög kötthalt.

I bilen
Energibars (kika runt på bloggen så hittar du ett kalasbra) eller bollar (OBS! undvik att rulla bollar i något om du inte vill ha det över hela bilen)
Ölkorv
Smoothie
Kokt ägg
Wraps gjord på 2 vispade ägg fylld med din favoritröra/pålägg

Ovan är några exempel och som ni ser så kommer det naturligt på vissa restauranger att servera lågkolhydratkost. På andra stället får man be om grönsaker istället för pasta/potatis/ris och brukar sällan vara ett problem.


Vid flyg:
Kokta ägg

Etiketter: recept färdkost

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln