Mina barn äter inte grönsaker

Jag får ofta höra att det är så svårt att få i mina barn grönsaker, de gillar inget mer än tomat och gurka och eventuellt morötter. Gillar inte eller får inte chans att smaka det mer än en gång i månaden? 
Det mina kunder önskar främst att förändra när de kommer till mig är att öka sitt grönsaksintag. Så JAG tror att barnen inte äter grönsaker för att du som förälder inte äter eller erbjuder det i den utsträckningen de skulle behöva det för att lära sig tycka om det och se det som en naturlig del till måltiden. Kan det kanske vara så att det är ett begrepp att barn i dagens samhälle inte tycker om grönsaker som gör att vi vuxna TROR att de inte tycker om det OCH att vi inte erbjuder det?

När det kommer till hälsosam kost för barn är min teori att så tidigt som möjligt försöka inför den mat vi vuxna äter så fort det finns möjlighet efter amning. Bröstmjölk är väldigt sött och barn är inte vana vid besk, surt eller salt i början så därför introduceras olika smaker och i vissa åldrar kommer en viss kräsenhet (neofobi) där det gäller att vi som föräldrar balanserar upp barnens önskemål med den hälsosamma vardagen. Rotfrukter och gröna grönsaker är beska i smaken och tilltalar inte barns smaklökar. De är också stärkelsebaserade och tar lång tid att bryta ned till skillnad från de mer färgglada grönsakerna som röd paprika, majs, mango och ananas som börjar brytas ned redan i munnen. Vi bör hitta en balans i barnens energiintag. Risken om de äter för mycket stärkelserika grönsaker är att de har hög mättnad men istället finns risken att de får i sig för lite energi (protein och fett) även om grönsaker har hög näringstäthet.
Däremot anser jag att til VARJE måltid ska det finnas grönsaker och delvis frukt för dem för att redan i tidig ålder göra det till en vana.

Mina barn frågar inte efter snabbmat. De vet inte ens vad det är mer än att det är dåligt för kroppen. Min dotter på snart 9 år skulle skriva i sin svenskabok vad hon skulle beställa på en resturang om hon fick välja 3 rätter. Hon valde rökt lax till förrätt, taco med mammas hemmagjorda chips och en mörk chokladtryffel till efterrätt. Hur var det nu igen? Barn gör som vi gör, inte som vi säger!
 

För att piffa till din sallad kan du tillsätta melon, passionsfrukt, frön eller nötter och barnen kommer garanterat att smaka. Ha bär till gröter, pannkakor eller yoghurten. Lägg i avokado eller spenat i smoothien. 
Mina barn gillar inte spenat rakt upp och ner men kryddad med lite olja och örtsalt mumsar de gladeligen i sig det. De gillar inte stekt squash men river jag i squash i köttfärsen äter de gladeligen de.
Har vi inte grönsaker till en måltid för att det kanske finns gott om det i maten så frågar mina barn efter grönsaker.
Var kreativ & "lek" med maten :)

Utmaningen till dig som förälder: testa en ny grönsak varje vecka. Hitta nya favoriter eller nya sätt att tillaga/äta dem på.

Etiketter: kost barn

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln