Kom längre i livet och i din träning med medveten andning

Andas vi ofta väldigt snabbt påverkar det vår stressnivå, den ökar. Håller vi andan händer samma sak. Är vår andning trängd är vårt liv hotat. Har vi en försämrad anding har vi automatiskt en högre grundstress i kroppen.
En bra adning är 12-14 andetag per minut. Har du en överadning kan det liknans i kroppen med en kraftig överätning det vill säga att det motsvarar att du alltid äter två frukostar, två luncher med mera vilket gör att det kommer leda till övervikt. Andingen matchar oftast inte det behov vi har.

Att andas med munnen kan efterliknas med att trycka på gasen och bromsen samtidigt. Det blir oekonomiskt och resulterar i att vi skapar en onödig stress i kroppen.

Börja med att stänga munnen och alltid andas genom näsan (utom vid stark fysisk aktivitet förstås) – för då kommer mer syre till cellerna. Det gör också att luften värms och fuktas innan den går vidare ned i luftvägar och lungor. Extra viktigt för dig som påstr att du inte kan springa när det är kallt ute. Har du testat att stänga munnen?
Näspassagen är också trängre än munnen, vilket automatiskt leder till att en mindre volym luft andas in och ut. Det är bra eftersom överandning är negativt för kroppens hälsobalans, och många överandas vilket kan ge trötthet och bidra till astmatiska besvär.
Genom att andas med näsan filtreras också bakterier och andra partiklar bort i näsan istället för att gå genom svalgen (munandning) där det inte finns något filter.

Näsandning kräver träning. Börja tejpa igen munnen under dagen i kortare perioder. Vad gör det för dig? Att andas genom näsan vid träning kräver övning. I början kan det upplevas som du blir yr om du springer och andas genom näsan. Det släpper ju mer vana vi blir och ju mer vi tränar på att skapa en natyrlig syresättning i kroppen.
Jag springer bästa på mina distanspass när jag andas genom näsan. Blir snabbare, återhämtar mig bättre och har mer kraft.
Intervallpassen kan jag behöva använda munnen vilket är helt ok! 

Etiketter: träning

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln