Viktnedgång, hormoner och klimakteriet

Viktnedgång och att gå ner i fettprocent är inte samma sak. Att förbruka kalorier och gå ner i vikt förtäljer inte VAD som gått förlorat i kroppen. I många fall är det muskelmassa och inte fett när du går ner i vikt om du äter efter "ät mindre - träna mer".Som jag var inne på igår, kalorier styr inte metabolismen utan hormoner. Att äta mindre och träna mer resulterar ofta i mer hunger. Du förstår ekvantionen, i slutändan resulterar det ofta i det motsatta. Du äter mer!

Varför tror du många personer som går in i klimakteriet får en förändrad kroppsform och många lägger på sig vikt? En av de stora kännetecknena vid menopausen är att vikten samlas kring mitten av kroppen. Även om du inte går upp i vikt känner du att allt samlas kring midjan/höfterna. När progresteron och östrongen minskar händer tre saker;
- insulinnivåerna ökar. Du behöver vara ännu mer noga på VAD du äter som höjer blodsockret. Med andra ord blir du mer insulinkänslig. 
- Kortisolnivåerna ökar. Det är ditt stresshormon. Progresteron och östrogen är dina anti-kortisolhormoner och du blir extra känslig mot stress. Vilka kvinnor blir främst sjukskrivna för utmattning?
- Ändring av dina dopamin, GABA och seratoninnivåer äger rum, Dessa hormoner påverkar ditt humör, sug och hunger. Troligtvis kommer du äta mer, känna dig mindre nöjs med digf själv o.s.v.

Förstår du hur svårt det är? Kroppen styr en i en riktning som kanske inte är till fördel för dig?
Tips:
- Ät de främsta kolhydraterna på kvällen., Hjälper dina seratoninnivåer som i sin tur hjälper melatoninet att du ska sova gott. Plocka bort potatis, pasta, ris och bröd.
- Kortisolet behöver stöttning genom styrketräning och lågintensiv konditionsträning.
- Mot suget? Ta en msk kokosolja i en kopp te eller gör en kopp varm choklad på mandelmjölk, 1 msk kokosolja och 2 msk raw kakao på kvällen lite efter kvällsmaten!

Jade Tata sa en klok sak, hur många kalorier har din sömn? din stress? Nej precis, det går ju inte att mäta utan sömnen påverkar våra hormoner i båda riktningarba liksom stress. 

- Tänk fettreducering inte viktreducering
- Ät inte mindre, ät smartare. det är ditt totala intag som spelar roll under dagen.
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln