Tarmfloran & sköldkörteln

Problem med sköldkörteln är oerhört vanligt!
Många saker kan leda till obalanser i sköldkörteln, bl a obalans i tarmfloran, näringsbrister, överkänsligheten mot gluten och annan mat och p-piller. 
60 % av ditt aktiva sköldkörtelhormon T3 omvandlas i levern så har du leverproblem sker det inte effektivt. 20 % av ditt T3 omvandlas i tarmen av dina goda tarmbakterier.

Tarmfloran behövs för konverteringen av T4 till T3!
Även om mycket av konverteringen sker i levern, så sker 20% av konverteringen i dina tarmar med hjälp av bakterier. Detta betyder att en nedsatt tarmflora kan ge symtom på hypotyreos, underfunktion i sköldkörteln, eftersom du kommer att ha sämre tillgång på aktivt sköldkörtelhormon – det som utgör kroppens gaspedal.
Har du en nedsatt tarmflora så har du antagligen en högre grad av läckande tarm. Det här gör att det tas upp ämnen i blodet, från tarmen, som kan reta ditt immunförsvar, skapa inflammation och ytterligare trigga en autoimmun reaktion mot sköldkörteln och dess hormoner.

Sköldkörteln är med och styr omfattningen av tarmens rörelser. Sköldkörtelaktiviteten påverkas av flera faktorer, bland annat av maten du äter, dagsljus, fysisk aktivitet, kortisolnivåerna och vilken sinnesstämning du har. Den aktiveras mer vid stress, men även när du känner dig inspirerad, glad och lycklig. Vid vila eller under återhämtningsfaser efter stark eller långvarig stress, minskar hormonaktiviteten.

Sköldkörtelns aktivitetsgrad är aldrig konstant. En underaktiv sköldkörtel kan ge upphov till trög eller förstoppad tarm, medan en överaktiv sköldkörtel kan ge upphov till lös mage och många eller akuta toalettbesök. Sköldkörtelns funktion är beroende av bland annat essentiella fettsyror, magnesium, kalium, zink, selen, järn, jod och A, D, B-vitaminer, tyrosin och koppar.
Om du inte får bukt på dina sköldkörtelhormon eller misstänker dig ha besvär, kolla om ovanstående vitaminer och mineraler.

Etiketter: sjukdom

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln