Hur förändringsbenägen är du?

Varför är det så många som sätter upp mål men inte når dem? Någonstans på vägen bryter de avtalet med sig själva. Vissa har förklarliga skäl. De ska genomföra ett lopp men får en skada, men för de allra flesta är det andra faktorer som spelar in. De flesta individerna är väldigt förändringsbenägna och det är imponerande vad vissa personer är beredda att göra, åtminstone för ett begtränsad tid men hur förändringsbenägen är du om du behöver göra det över tid? Dag ut och dag in? Skiljer sig ditt sätt och ditt mål åt då?

Hur vi ska skapa hållbar förändring behöver de flesta av oss följa ett recept. Föreställ dig ett recept i en kokbok, de flesta av oss behöver en hjälp på vägen i början, sedan har man grunden och kan byta ut vissa ingredienser sedan kanske du är så modig så att du kan testa fram ett nytt recept för att du har grunden.
Jag har skrivit om målsättning och motivation tidigare. Det finns olika mål, prestationsinriktade-, genomförande-, emotionella-, konsekvens-, och resultatinriktade mål. 
Detta inlägg är för hållbar förändring och förutsatt att du har suttit ner och hittat en mål som motiverar, inspirerar dig och är något som driver just dig. Vad som skapar hälsa eller ohälsa är vad vi gör över tid, inte en till två veckor om året. En viktnedgång på 1-3 månader som sedan kommer smygande tillbaka under året skapar inte en hälsosammare version av dig!

Mina bästa tips är:
1. Kasta offerkoftan, utgå istället från kälek till dig själv och din kropp. Det är inte synd om dig, du är inte sämre än någon annan. Säg positiva saker till dig själv eller sätt punkt. Lättare sagt än gjort men träning både fysisk och mentalt skapar en bättre självkänsla i många fall MEN det kan också behövas en bättre självkänsla för att göra bättre matval i sociala situationer eller att våga testa nya träningsformer. 
2. När du sätter upp ett mål, reflektera över hur lång tid det har tagit för dig att komma dit du är. Sätt det i relation till vilket mål du vill uppnå!
3. Sök stöd hos din omgivning, en av de viktigaste faktorerna för en hållbar förändring är att vara omgiven av acceptans och stöttning från vänner och familj. Sabotörer undanbedes. Var inte ärdd för att misslyckas, att komma på ett sidospår tillhör förändirngen, har du varit öppen och ärlig kommer du lättare tillbaka. Se till att personerna runt dig ger uppmuntrande ord inte dömande. 
4. Är tillräckligt bra det nya "perfekt"? Vad är good enough för dig? Se till att inte bara ha ett mål utan guld, silver och brons kopplat till ditt mål.
5. Se till att boosta dig själv varje dag med härliga listan:
-Vad får dig att skratta
-Vad är den godaste hälsosamma frukosten du vet? Att starta dagen på ett hälsosamt sätt ger bättre förutsättningar.
-Roligaste träningsformen?
- Det här älskar jag med mig själv!

Se till att ta små steg. Det ger en känsla att "vara på väg" och att någonstans kommer jag uppnå mitt mål!

Etiketter: mål

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln