Föryngring

Vi har en kronologisk ålder det vill säga hur gammal du faktiskt är enligt ditt personnummer. Sedan har vi en biologisk ålder, det vill säga hur gammal din kropp (dina celler är). 

Var sjunde år förnyar sig kroppen ungefär. Det vill säga att vi har bytt ut alla kroppens celler. 
Att leva friskt och länge innebär att cellerna håller sig hela och friska och vitala. Vår energiproduktion avtar med åldern men vi kan också bromsa vårt åldrande både på insidan och utsidan genom att inte äta raffinerade produkter med mycket transfetter, socker och kemikalier. Kemikalier runt oss spelar också en stor roll det vill säga den miljö vi lever i.

Hur vi åldras beror inte hur många år vi levt, utan hur vi har levt under tiden. Vårt största bekymmer är den livsstilen vi har idag, alldeles för bekvämt, risken att vi blir lata är stor. Insulinkänsligheten i kroppen minskar redan efter en dags sillasittande. Hur många har inte en stillasittande vardag majoriteten av dagarna?

En viktig del i kosten är enzymer. De är ”nycklar” som talar om för kroppen vart näringen ska transporteras och gör att cellmemran kan ta in dom till cellen.
Kollagen är extra känslig för skador av fria radikaler. Fria radikaler får vi i kroppen som till exempel för skydd vid inflammationsprocesser, men de måste dock kontrolleras av antioxidanter. Har vi inte antioxidanter avslutas aldrig den kemiska reaktionen som fria radikaler skapar. Vi behöver tillföra mycket antioxidanter så att huden återfår sin mjukhet och elasticitet, då blir vi  rynkfria. Viktigt är att få antioxidanter från maten och inte från tillskott. 
Viktigt är också mineralbalansen i kroppen där magnesium och zink bland annat spelar en vikitg roll i kroppen.
Försök att ta in mer grönsaker i din kost som nässlor, grönkål, avokado, broccoli, mangold, spenat, kirskål med mera. 

Fortsättning följer...

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln