Hur får du matharmoni?

En del i att ha hälsan och få eller bibehålla ett sunt förhållande till mat är att ha stressfria måltider.
Se till att prioritera ATT ha en lunch, tidpunkten du har lunchen på är inte viktig men att du har en lunch och ha få minst 30 minuter. Var förberedd, justera kalendern för att få plats och tveka inte att delegera vissa uppgifter. 
Ät inte framför datorn/två/surfplatta eller mobilen. Det gör att du flyttar fokuset från smakerna, mättnad/hunger och äter lagom. Få återhämtning, att minska en eventuell stressad tillvaro kan vara svårt, men se till att lägga in återhämtning istället. Då klarar du av stressen bättre. 
Om du använder mat eller dryck som din tröst försök att hitta andra alternativ. Vad trivs du egentligen bäst med att göra? Se till att ta hjälp om du upplever det som ett problem.
Var snäll och ödmjuk mot dig själv om du gör avsteg från din plan. Hitta tillbaka, vilken vän ringer du som peppar dig när du kommer på ett sidospår? Njut, ha roligt och se till att matlagningen och måltiden blir en njutning och en harmoni. Att konstakt ha bråk, stress eller äta i farten skapar ingen positiv känsla kring måltiden. Sker det i stress eller med negativa tankar tenderar maten att ge dig negativa resultat oavsett om du äter "rätt" för din kropp.
Var NÖJD! Både med dig själv men också ät dig nöjd inte proppmätt. Det är svårt att äta dig nöjd om du inte lär dig känna efter. Ta minst 15-20 minuter på dig att äta upp maten på tallriken. Tugga maten!

Etiketter: kost

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln