Histamin 

Histamin är ett hormon och en signalsubstans som framförallt är involverad i immunförsvaret. Du känner säkert igen ordet histamin om du har allergi eller någon i din omgivning för den är också verksam vid allergier.
Hitamin är både kroppseget men tillförs också via maten. Kanske är du en av dem som märkt hur mycket bättre du måt på lågkolhydratkost men känner inte att du får de sista resultaten. Testat att öka upp fettet, utesluta mejerier och 100 % med gluten. För känsliga personer eller personer med en känslig mag- och tarmkanal är det relativt vanligt med histaminkänslighet. Symtom kan vara migrän, nässelutslag, ångest, sura uppstötningar eller nästäppa. Troligtvis beror histaminkänsligheten på en ojämn fördelning av nedbrytning och bildning av histaminet. För att histamin ska kunna brytas ner krävs ett enzym vars främsta uppgift är att bryta ner histamin från kosten.

Histamin finns i 
- tonfisk på burk
- makrill
- skaldjur
- ansjovis
- sardeller
- sardiner
- jästextrakt
- ostar
- fisksås
- fermenterade korvar, salami, rökt skinka
- soja
- surströmming
- tomat
- hallon, jordgubbar,
- rödvin
-  nötter och choklad.
- ägg
- fermenterad mjölk som yoghurt och filmjölk
- citrusfrukter
-  vissa kryddor som kanel, chili, anis, curry och cayennepeppar.
-  kakao
- vinäger
- senap

Som du märker finns det mestadels hälsosamma råvaror på listan men ändå kan de göra ont i kroppen för vissa om vi inte kan bryta ner dem. Jag brukar rekommendera att ta en råvara i taget alternativt bort med alla och återinföra dem med jämna mellanrum så att du slipper undvika mer än nödvändigt.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln