Kronisk inflammation

Maten påverkar hur vi mår, både med direkt effekt och på längre sikt. Ett hett område som jag varit inne på innan är tarmfloran som det dagligen trillar in studier på i de vetenskapliga databaserna. Det är rätt häftigt men också skrämmande att tänka att maten du stoppar i dig påverkar dig ända ner på cellnivå.

Kliniska definitionen av inflammation är "kroppen försvar mot skadevållande faktorer". Inflammation har de flesta i mer eller mindre utsräckning i kroppen. Kroppens naturliga försvar mot främmande inkräktare som bakterier, toxiner och virus. Denna process mot att bekämpa främmande inkräktare pågår i din kropp utan att du i många fall märker av det eller blossar upp som till exempel rodnad kring ett sår men går över när cellerna fårtt jobba på. Det drabbade området drar till sig immunförsvarsceller (vita blodkroppar) från blodet och dessa släpper ut olika försvarsämnen för att rensa bort orsaken till skada och för att reparera eventuella skador som uppstått. Att ha aktivit immunförsvar som tar hand om vanliga inflammationer som snabbt går över är bra, en livsviktig funktion.

Kronisk inflammation däremot sker ofta i tystnad, diskret med lömska diffusa symtom som till exempel oförklarig trötthet, håravfall, huvudvrk, dålig hy, sköra naglar, eller ojämna toabesök. Många av dessa symtom har man "lärt sig leva med" och i vissa fall som till exempel att gå på toaletten och ha konstant ojämn mage anser många som normalt. PS. Det är inte "normalt" DS: Det finns kopplingar mellan kronisk inflammation och till exempel diabetes typ 2, alzheimers och cancer, Alla dessa sjukdomar har kronisk inflammation som en viktig komponent för att de ska utvecklas.

När vi har drabbats av kronisk inflammation är immunförsvaret utmattat. Se det som att du kört på en för hög växel för din motor alldeles för länge och brännt ut den. Jag har skrivit om fria radikaler och antioxidanter innan. Fria radikaler i för stora mängder i kroppen skadar kroppen celler och skapar inflammation. Antioxidanterna är deras dammsugare som ska se till att oskadliggöra de fria radikalerna. Dessa antioxidanter tjatas det om ofta, med all rätt, att vi måste få i oss via maten. 

Det finns mycket som vi kan göra för att motverka kronisk inflammation, se till att ha en stressfri miljö (kramas ofta, ha god tid på dig m.m.), motionera och en STOR faktor är vad vi äter och hur vi äter. Äta mycket grönsaker, måttligt med frukt och bär.  Använda antiinflammatoriska kryddor, se till att få i oss bra fetter som avokado, fet fisk, kallpressad olivolja och kokosolja.
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln