Omvandla till sockerbitar

Idag är det många som vet att socker är en av anledningarna till vår fetma- och välfärdssjukdomsepedemi. Många tar bort eller minskar på det uppenbara sockret i kakor, glass och godis. Vissa ersätter det med chips. Här har vi förutom mängden kolhydrater ett annat problem med friteringen.
Tillbaka till sockret! Föreställ dig att du medvetet en gång i veckan väljer en sak som du VET är socker och tillsatser i samt är en raffinerad produkt. Vad många glömmer är maten du äter i vardagen. Omvandla den till antal sockerbitar. Se över hur många sockerbitar du äter IDAG och vad som är rimligt för dig att börja minska till per dag. 
Göm inte heller att saft/läsk också är socker i, fruktosen i dessa produkter är väldigt lömsk och skapar ohälsa i smyg (skriv fruktos i sökrutan så kommer ett tidigare inlägg fram)
Ett enkelt knep är att omvandla mängden kolhydrater (totala mängden inte bara sockerarteer eller liknande) per 100 gr till sockerbitar. En sockerbit räknas som 3-4 g kolhydrater. Så innehåller ett livsmedel 30g kolhydrater/100 g = 7,5-10 sockerbitar/100 gram.

Några exempel som kan skilja sig mellan olika märken:
Hallonsaft: 11 sockerbitar/2 dl
Festis: 11 sockerbitar/25cl
Fruktyoghurt: 23 sockerbitar/liter = 2,3 sockerbitar /dl
Risifrutti: 11 sockerbitar/förpackning

Dessa livsmedel ovan är ganska vanliga livsmedel för en Svenssonfamilj i deras vardagskost. Dessa är för många inte val som de gör och tror de gör ganska okej val. Föreställ dig då hur myckt socker det kan bli på en dag. I blodet har vi cirka 1,5 sockerbit cirkulerande och kring 500 g lagrade i form av glykogen i musklerna och cirka 100 gram lagrat i levern. Om vi äter mer än vi kan lagra som glykogen lagras energi huvudsakligen som fett. Träning påskyndar givetvis förbrukningen. 

Läs gärna vidare för en bra beskriving hur man kan tänka per år och dag på Ett sötare blod. Hade befolkning ätit 1/3 av vad man äter idag skulle det kunna vara tillräckligt för att behålla hälsan. 
Så istället för att fokusera på hur många kalorier du äter, se till att räkna hur många sockerbitar du äter per dag.
Då har du både vikt och hälsa!

Etiketter: hälsosam kost

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln