Ut och spring

Precis som med kosthållning gäller samma princip för löpning. Det beror på vad du vill uppnå.
Jag tycker löpning är ett enkelt sätt att komma ut, jag får uppleva naturen och får utmana min kondition.
Jag kör personligen aldrig långa pass, varken styrka eller kondition. Jag återhämtar mig bättre och passen synar mer mina mål med träningen. Må bra, klara av vardagen och känna mig stark.

Att pringa eller gå i naturen skapar en högre belastning på kroppen och du kommer märka att vader, fotleder och höfter utsätts mer. Det är både ett sätt att gå vidare i din löpning men kan också innebära att du behöver lägga mer tid på styrketräning. Att springa i terräng skapar ofta naturliga intervaller. Det är svårare att hålla ett högre tempo utan fokus hamnar mer på kroppskontroll i kombination med kondition. Känner du att för mycket fokus hamnar på att titta ner i marken (även om du bör se framför dig för att se vart du ska) kan du stanna till vid en valfri backe eller sträcka för att köra några intervaller. När jag springer i naturen hittar jag ofta en viltstig och följer den. Jag som har väldigt dåligt lokalsinne brukar ha koll på till exempel telefonledningar eller något annat "högre" upp som jag kan ha som riktmärke. 

Bestäm dig till att börja med för en runda på cirka 20-30 minuter som max. Låt kroppen vänja sig vid den nya terrängen.

Etiketter: träningspass

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln