När har du bantat dig UR form?

Hur slår vi bort tänket med att kalorier är sättet att reglers vår kroppssammansättning? Många jag möter som testat att gå ner i vikt via lågkolhydratkost har också gjort misstaget att inte bara minska på de främsta kolhydratkällorna utan också tagit bort fettet. Lägg också till att du kanske har hört att fasta och träning ska vara bra för kroppen. Sant för vissa men ett för lågt energiintag är inte bra. 

Nu tror jag att för de flesta ÖVER TID är inte ett lågt energiintag problemet utan att man äter alldeles för ostrukturerat och att summan blir för dålig näringstäthet i maten om du summerar. Ja ska förtydliga, ena månaden äter du lågkolhydratkost, nästa månad äter du något mittemellan då det var en semestervecka med all inklusive som landade i att du i slutet av veckan inte brydde dig alls utan föll tillbaka i gamla vanor med lite pommes, alkohol dagligen, lite snacks och desserter. Sen kom nästa månad där du halvhjärtat försöker ta tag i det igen men inte lyckas fokusera helt. Vet du varför? Ingen vill ju vara där den inte får stanna och återfå någonstans balans oavsett om det är bra för en. Främst mentalt, hjärnan vill känna belöning och en hälsosam kost tar tid innan kroppen känner tillfredsställelse!
I många fall ramlar du över till en överätnig om du hållit en kalorirestriktion (oavsett hur du valt att göra det med pulver, soppor eller för lite energi i din mat allmänt) med för lite näring och då till slut när detta pågått fram och tillbaka ger det ett hormonsystem helt ur balans.

En stressad kropp oavsett om det är för lite energi, för hög belastning i vardagen eller för tuff träning med för lite återhämtning pratar med dig. Din viktigaste uppgift är att lyssna. I många fall kommer sug som ett brev på posten, främst på eftermiddagen eller kvällen. Du kan ersätta ditt sug med godis, kakor, bullar, läsk med mera men också med vad du tror är nyttiga alternativ det vill säga raw food-bakverk eller någon form av "icke" sötad kaka.

Hos många leder en långvarig ond cirkel av ovannämnda problem till en störning i HPA-axeln. Ofta resulterad av för höga kortisolnivåer under en lång tid. Störningar i HPA-axeln leder bland annat till sänkt ämnesomsättning, nedbrytning av muskelmassa, trötthet/orkeslöshet, obalans i sömnrytmen, PMS, håravfall, svårigheter att återhämta sig efter träningen, sug efter salt mat och sött för att återställa orken. Självklart behöver du ta hänsyn till om du har andra sjukdomar men nedan följer några tips på vad du kan göra.

Vad kan du göra?
- Ta gärna någon form av heltäckande hälsoundersökning hos till exempel Werlabs för att se om du har några faktiska brister du behöver få hjälp med.
- Glöm kalorier och fokusera på att äta mat av kvalité, hur får du i dig kroppens byggstenar! Ät också tillräckligt med energi som innehåller fett av KVALITÈ! Se till att minimera blodsockerpåslaget, undvik snabba kolhydrater och för mycket kolhydrater men se heller till att inte äta för LITE kolhydrater. 
- Kanske är din aptitreglering störd? Se till att äta regelbundet, frukost, lunch, middag och ett mellanmål där du behöver det men försök att undvika att äta för sent på kvällen, se hellre till att äta när du stiger upp om du visar tecken på att ha en stressad kropp och INTE fasta på morgonen.
- TUGGA maten, vet inte hur ofta jag påminner om detta, påverkar både aptiten och upptaget.
- Träna absolut men lågintensivt kombinerat med att lyfta tungt! Inte nedbrytande konditionsträning och högintensiva styrkepass.

 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln