Lucka 3 - Har du ett beroende?

Det finns beteenden och livsmedel som i början skapar ett behag, en tillfredställelse som vi söker på grund av obalanser i kroppen eller i vår tillvaro. 
På sikt är det inte längre du som väljer dessa situationer eller livsmedel utan de har blivit ett begär som styr sig. Vår nödlösning är inte längre en nödlösning utan ett begär som blir ditt nästa problem att hantera.

Choklad
Används som kompensation då dopamin eller serotoninnivåerna sjunker i hjärnan. Kakao innehåller amfetaminliknande ämnen som ger ett kortvarigt lyckorus.
Överdrivet intag kan ge kopparöverskott, labila känslor, PMS, rikliga blödningar, hudproblem, sötsug och viktökning på höfter och lår.
 
Socker
Det mest beroendeframkallande livsmedlet. Används som kompensation vid trötthet, nedstämdhet eller negativa känslor. Innehåller opiater som ger kortvarigt glädjerus. Högt intag ger blodsockerproblem, trötthet, dåligt självförtroende, irritation, övervikt, nedsatt immunförsvar, ångest och allergier.
 
Vetemjöl
Används vid energiförlust och nedstämdhet. Innehåller ämnen som ger snabb energi till hjärnan vid hormonell utmattning. Kan ge blodsockerproblem, ökad infektionskänslighet, tarmsjukdom, svampöverväxt, trötthet, allergier, autoimmuna reaktioner och mentala problem.
 
Mejeriprodukter
Används vid ökad stress för att varva ned och komma till ro. Innehåller morfinliknande ämnen som ger tillfälligt lugn. Den höga kalciumhalten sänker även sköldkörtelns aktivitet. Komjölk är tänkt för snabbväxande kalvar, dess biokemi fungerar mindre bra i människokroppen. Proteinet är svårnedbrutet för oss människor och allergier, ökad slembildning och tarmproblem är vanliga symptom vid regelbundet intag.
 
Feta livsmedel
Används vid långvarig stress som bränsle till ett utmattat hormonsystem. Kroppen behöver livsnödvändiga fettsyror. Om huvudintaget består av raffinerade och upphettade oljor i olika former, kan det orsaka ännu större sug efter fett, allergier, hormonell obalans, hudsjukdomar och neurologiska problem. Använd därför naturliga fetter som kokosolja, avokado och fet fisk (viltfångad).
 
Koffein
Används som raketbränsle till produktionen av stresshormoner. Intag kan ge symptom som ökad trötthet, magproblem, diarré, hjärtklappning, nervositet, huvudvärk, irritation, rynkig hud, sömnproblem och ångest. Det tar ca 10 timmar för koffeinet att lämna kroppen.
 
Nikotin
Används på samma sätt som koffein och har likartade symptom samt minskar östrogenet hos kvinnor och bidrar till snabbare åldrande. Stimulerar centrala nervsystemet och ger tillfällig energi och ångestdämpning.
 
Stress
Används för att dämpa symptom av trötthet, relationsproblem eller depression. Vid ökad stress, höjs kortisolet, vilket stänger ute såväl fysiska som psykiska symptom. Frekvent framkallande av stress kan ge upphov till minskad empati, intolerans, hjärt/kärlproblem, minnesförlust, sug efter salt, viktökning, sömnproblem, depression, ånget och utmattning.
 
Överdrivet TV – tittande
Perfekt flyktväg som ser till att inga drömmar går i uppfyllelse. Manipulerade budskap fyller upp de platser i din varseblivning som du själv inte tagit ställning i, vilket underminerar din vilja och livskraft. Orkeslöshet, trötthet, missnöje och en känsla av att vara maktlös är vanliga symptom.
 
Spel
Såväl TV – tittande och spel bakom skärmen skapar stress i hjärnan och bidrar därför inte till vila och återhämtning. Symptom på överdosering är koncentrationsproblem och initiativlöshet. Allt är trist, tråkigt och smaklöst. Ökat sug efter snabba kolhydrater, men i övrigt nedsatt aptit.

Listan finns på www.madeleinemarcu.se som är en duktig näringsterapeut

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln