Lucka 18 - prioritera, planera och skapa nya vanor

Hur SKA julen vara? Hur är du just nu? STämmer dessa två överens? För julen handlar precis lika mycket om vad som är innan själva juldagarna som själva julafton. Det är lätt att överösas med julmiddagar, glöggmingel, årets bästa julbord som du ska bjuda släkten på, de finaste och mest välgenomtänka julklapparna till dina nära och kära och inte nog med detta - huset ska ha polerats från golv till tak. 

Mina bästa tips är att prioritera, planera och tacka nej till saker du inte känner är läge just nu eller kommer ge dig energi. Mångas liv är redan frestade som det är och en större högtid som julen kan vara en utlösande faktor för binjuretrötthet.

Våra binjurar är extra centrala för oss med tanke på dagens livsstil eftersom de ska orka hålla vår energi uppe under dagens intensiva tempo. Binjurarna påverkas av dina tankar, kost, träning och känslor.

När vi stressar på olika sätt kräver kroppen och binjurarna mer näring (mineraler, vitaminer och annat). Näringsbrist gör även att binjurarna orkar mindre, detta kan bli en ond cirkel. Ofta försöker vi att väga upp den trötthet vi känner med stimulantier av olika slag som kaffe, socker, alkohol och andra saker. Det ökar vår kortisolproduktion under en kort stund, för att det sedan rasar ner och vi känner trötthet igen. Ett överdrivet användande kan skada binjurarna och bidra till binjuretrötthet.

Vad kan jag göra? Binjurarna reagerar starkt på känslor och hur vi förhåller oss till dem. Oro, ilska, stress, frustration och rädsla ger en utsöndring av kortisol. Avslappnande aktiviteter gynnar binjurarna positivt.

Se även till att få i dig ordentligt med näring genom en sund växtbaserad kost och komplettera med det du behöver. Det kan vara bra att kolla upp sina vitamin- och mineralbalans. Flera näringsämnen förbrukas snabbare i kroppen under hektiska perioder när du är påverkad av stress till exempel magnesium, B-vitaminer, C-vitamin, zink med mera.
Se över din livsstil, prioritera det som verkligen är viktigt i ditt liv. Glöm inte att det är du som bestämmer över ditt liv. Hitta din balans och lyssna på kroppens signaler. Vila när du behöver vila, sov när du är trött, fyll på med den näring du behöver och framförallt och gör det som gör dig glad. Skala bort det som inte kommer göra någon skillnad inför själva julen, tro mig, det är mycket!

Etiketter: julkalender

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln