Frukosttips

I förra avsnittet av P4 Halland pratade vi bland annat om frukostvanor. Det kom in ala möjliga tips och förslag från lyssnarna och några av dem lockade Andreas som jag coachar i "fitefter40" mer och vissa mindre. Han berättade dock att han har hittat sitt alternativ som är enkelt och går snabbt och inte alltför stabbigt. Han äter turkisk yoghurt 10 % och toppar den med frukt och kokosflingor.

En frukost bör innehålla mindre mängd kolhydrater och mer fokus på protein och fett. Gärna långsamma kolhydrater.

Här kommer fler tips:
- vitkålsblad som "macka", smöra och på med pålägg. 
- Kokt/stekt ägg med avokado
- Mosad avokado och banan med nötter, bär och kokosflingor
- Havregryndgröt (resistent stärkelse) med banan (grönare sorten), kanel + mandelmjölk och ägg
- Chiapudding på vegetabilisk mjölk eller kokosmjölk. Alternativt med din kefir om du gör egen.
- Bananplättar
- Smoothie, finns mängder av sätt att mixa en smoothie på. Igår hade jag 1,5 dl kokosmjölk, 4 dl vatten sedan stoppade jag i fryst mango, 1 banan, morötter, gurkmeja och chili. Späd med vatten om du önskar en annan konsistens.
- Turkisk yoghurt/kesella med egen granola (ta olika nötter och fröer, gegga in dem i kokosolja (kan ha smör också) och kryddor. In i ugnen på 150 grader i 30min) toppa med bär eller eventuellt frukt.'
- Äggröra eller omelett
- Grönsaker med brieost
- Fröknäcke (5 dl frön, blötlagda över natten. Dagen efter tillsätter du 1-2 dl vatten så fröna "simmar lite. Sedan blandar du i 2-3 nypor salt, 3 msk fiberhusk och 2 msk pofiber. Rör snabbt annars klumpar sig fiberhusken. Bred ut på 2 plåtar. Glöm inte bakplåtspapper. In i ugnen på 100 grader i några timmar tills det är knaprigt. Har du inte en varmluftsugn tar du och växlar plåtarna efter halva tiden och ser till att skära små rutor samtidigt. Jag brukar ha inne mina i ca 3 h). Valfritt påläggg.


Kombinera gärna din frukost som du vill men innehåller den inte någon form av protein så försök att få in det. Proetin vill man alltid ha en liten mängd till varje måltid du äter. Fett gör upptaget långsammare vilket är positivt. Ägg är idealiskt om du tål det. Alla är inte frukostmänniskor utan föredrar att fasta vilket kan vara helt okej också. Frukost är inte dagens viktigaste mål för alla.

Etiketter: frukost

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln