Går det att skydda sig mot vinterns virus och bakterier?

Ibland kan det gå flera år utan att du får någon förkylning och ibland kommer de som dominobrickor på varandra. Hur kommer det sig? 
Att vi blir förkylda enbart på grund av att det blir kallare är en myt. Generellt sett vistas vi mer inomhus när kylan kommer och exponeras mer för virus och bakterier från den cirkulerande inomhusluften. Vi har också en lägre kroppstemperatur inder vindern vilken skulle kunna bidra till att kroppen inte fungerar optimalt. Vi är nämligen bäst fungerande kring 37 grader. Detta gör att våra immunceller har lite sämre funktion vid lägre kroppstemperaturer.
En annan orsak är brist på solljus. Därav det viktiga att ta D-vitamin som kosttillskott. Jag brukar rekommendera d-vitamin (oftast cirka 4000-5000 IE) från september/oktober till april. Solljuset påverkar antalet virus i luften. Mer solljus = mindre virus i luften. Kanske märkte du av att du till och med fick någon förkylning i sommar? Det var en ganska medelmåttig sommar kan man säga. I och med att vi har mindre solljus får vi också i oss mindre mängd d-vitamin som har betydelse för immunförsvarets normala funktioner.
Oavsett om vi stöttar immunförsvaretr kan vi inte skydda oss helt från virus eller bakterier men vi kan hjälpa till att eventuellt förhindra och lindra.

Det finns tre extra viktiga saker att tänka på:
1. Sömn:Tillräckligt med sömn och sömn på regelbundna tider. Känsligheten för virusinfektioner påverkas av vår inre dygnsrytm. Influensavirus verkar lättare sprida sig på kvällen när genen som styr vår biologiska klockas rytm är mindre aktiv. Detta betyder att personer med oregelbundna arbetstider som obbar skift skulle kunna ha lättare för att dra på sig infektioner.

2. Tillräckligt med återhämtning: Ha en schyst allmänt välbefinnande där stress är okej, men återhämtningen måste in.

3. Rätt typ av fysisk träning. Beroende på hur det ser ut i punkt 2. Så är fysisk aktivitet viktigt för att hålla en stark kropp däremot för hård träning utan tillräckligt med vila kan göra motsatt med kroppen.

4. Näring, ät mat med NÄRINGSTÄTHET inte bara mat. Se till att du packar kroppen med vitaminer,antioxidanter, mineraler, rätt proteiner och fetter för att kroppen sa få jobba under rätt förutsättningar. 70 porcent av immunförsvaret sitter i tarmen. Att äta sunt på sikt förändrar bakterierna i tarmen till det positiva och kommer på sikt troligtvis göra dig mer motståndskraftig.

Får du en förkylning, jag hade en tvådagars man cold nu i förra veckan (inte van att vara förkyld - sjukt jobbigt!) men gick över snabbt. Jag boostade med zink + zelen  asborbinsyra (c-vitamin), började ta mina d-vitamin. Jag gjorde ocksåp min gurkmeja, ingefära och citronshot. 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln