Debatten om bra mat och till barn

Idag ska jag berätta om min eller snarare vår filosofi när det kommer till kost och barn. Många gör skillnad på vad de ger sig själva och vad de accepterar till sina barn, små växande kroppar som är i ännu större behov av bra mat med högt näringsinnehåll. Vi gör inte skillnad på VAD vi äter eller våra barn sedan kan vi alla i familjen plocka olika mycket av olika delar i maträtten utifrån behov och smak. Däremot ser vi alltid till att laga maten från grunden och undvika raffinerade kolhydrater och socker. 

Det första alla kan vara överens om oavsett yrkesgrupp inom området kost och hälsa är att söta drycker är bland det farligaste och mest onödiga vi kan ge barn (och buxna med för den delen). Så bort med dem! Vad är det för fel på vanligt vatten? För mig är det helt osannolikt att så många resturanger inte tar ansvar för att söta drycker inte ska ingå. Varför är vi inte nöjda med att dricka vatten? Toppa det med en grönsak eller bär i eller varför inte mynta och få en frisk smak? Det gäller såklart att alla yrkeskårer som arbetar med mat också ska arbeta med hälsa. Bort med mjölken och knäckebröden till varje måltid  i skolan och lägga de pengarna på att höja kvalitén på huvudmåltiderna. De kronorna kommer göra skillnad i en tajt budget. 

Nu är det inte skolmaten som i dagsläget är största problemet utan hemmamiljön förutom all mjölmat skolan/förskolan serverar och att de i alla fall i Laholms kommun går mer mot "vad barnen gillar" på menyn än vad de behöver få i sig samt att de har minst 2-4 halvfabrikaträtter i veckan. Det vill säga att den grundläggande "laga mat med råvaror" börjar suddas ut. Sedan att de har margarin. Detta ska jag argumentera med kostchefen i kommunen i nästa vecka, men jag gör det för MINA barn i första hand. Allas barn väntar jag med, först får det ske en skillnad i majoriteten av hemmen.

Socker och andra snabba kolhydrater höjer via blodsockret hormonet insulin och påverkar kroppsfettet. Det är mindre mängd kolhydrater inte inga kolhydrater. Och kolhydrater bör vara främst från rotfrukter, bönor, linser och andra grönsaker. Hormonet insulin är livsviktigt för oss men för stora svängningar är på sikt en väg till ohälsa och en oresornerligt barn.
Igår på en föreläsning som jag lyssnade på kom frågan från en annan deltagare "ja men alla friska kroppar reglerar väl blodsockret automatiskt och man behöver inte tänka på mängden kolhydrater". Hennes svar var då "ja det gör det". Mitt svar: "det regleras automatiskt hos en frisk kropp men inte hur länge som helst. För att inte ens nämna vad ett svängigt blodsocker gör med ens allmänna välbefinnande som ojämn ork under dagen, lättirriterad med mera. Så på en komplex fråga med kort svar. Det regleras automatiskt men alla behöver tänka på mängden (snabba) kolhydrater för ett för svängigt blodsocker är en belastning för kroppen och på sikt kan det skapa ohälsa. Däremot har en frisk individ (ingen övervikt eller andra sjukdomar) eventuellt mer utrymme för den totala mängden kolhydtrater".

Att servera barnen ren mat, det vill säga ta bort processad och kolhydratrik mat från barnens kost skapar goda förutsättningar för barnet att slippa övervikt, typ 2-diabetes, karies och andra livsstilsrelaterade sjukdomar. Detta sker hos de fleesta efter 5, 10 eller 15 år. Det är inte bara en rättighet barnen har att få detta till sig utan en skyldighet som förälder att se till att ditt barn får mat som ger en hälsosam och stark kropp med goda förutsättningar in i det vuxna livet. Det är inte rättvist att ge barn övervikt tidigt, det är då din skyldighet som förälder att agera -på något sätt. Det är svårt, det är inte någonstans lätt men att se till att göra något för att ge ditt barn de rätta förutsättningarna.

De sägs att cirka 80 porcent av det socker vi får i oss är tillsatt i maten så varför inte bara börja med att laga riktig mat från grunden utan en innehållsförteckning? Då behöver du kanske inte göra några andra justeringar!?

Det kan låta präktigt men mina barn tycker det är konstigt att både barn och vuxna äter och dricker mängder med socker trots att det är skadligt för oss. Deras resonemang är att det finns så mycket annat gott att äta och dricka vatten är självklart. Det går att smaksätta det eller kolsyra för lyxigare känsla.

Hur är det med fett? Ska man äta det om man har tendens till fett? Såklart handlar allt om det totala energiintaget under dagen för att uppnå normalvikt eller behålla sin vikt men att man blir fet av fett eller grön av grönsaker är lika absurt.  Hälsosamma fetter är nödvändiga för hormonproduktion, utveckling av hjärna och vävnad, aptitkontroll och upptag av fettlösliga vitaminer såsom A, D, E och K. För normal utveckling av ögon och hjärna är barn i extra stort behov av fettsyran omega 3. Därför till både vuxna och barn rekommenderar jag att undvik fettsnåla produkter, de innehåller vanligtvis tillsatt socker för att förbättra smak och konsistens och väljer du naturella produkter har du en större andel kolhydrater i de fettsnåla produkterna kontra de fullfeta. Välj hälsosamma fetter som olivolja, riktigt smör, kokosolja, fet fisk, nötter, frön, ägg och bra kvalité köttet. Kasta ut fröoljorna, de är inflammatoriska och hårt processade.

Uppmana dina barn till att äta mer grönsaker och rotfrukter, nötter, fisk, bra porteiner från vilt eller gräsbetet samt hälsosamma fetter i måttlig mängd. Dricka vatten som måltidsdryck. Att mjölk ger starka ben är ytterligare ett bevis på matfusk, mer om det en annan gång!

Se till att du är en förebild! Du måste också välja hälsosamma val!

1. Ta små steg, börja med att förändra kanske ditt barns frukost. Är barnet tacksam med naten kan du ofta göra lite större förändringar. 

2. Planera maten, se till att ni föräldrar delar en gemensam filosofi och att bra råvaror finns hemma.Planera med barnen när ni börjat komma in i rutinerna. Styra mot de hälsosamma alternativen, när de har kommit in i tänket vet de vad de bör välja mellan. Väljer de hamburgare, ja gör egna och baka små frallor baserade på mandelmjöl eller ta sötpotatispommes till.

3. Minska mängden "bröd" genom att välja något med mindre mängd vete och så tunna skivor som möjligt men med mer pålägg på. Fasa sedan successivt ut "brödkulturen" till mer hälsosamma alternativ och mer mättande.

4. Tvinga inte barnen att alltid äta upp på tallriken. Låt hellre barnen själva få lägga upp på SIN tallrik (men smaka av allt). Du kommer märka att portionen blir mycket mindre än den du hade lagt. Ditt barn kommer då känna sig mindre tvingad och det är lättare att få acceptans och att barnen faktiskt tar en gång till. Tänk också att maten ska vara en fröjd för ögat. Många färger är smaskens.

5. Vi gör sällan en sallad men har rikligt med rotfrukter och grönsaker på bordet men att alla får "plocka ihop" sin sallad själv. Kanske kan du servera grönsaker innan du är klar med maten som barnet får plocka av? Jag lovar, många barn äter MYCKET grönsaker då!

6. Äter du ute ofta, sluta beställ från barnmenyn hela tiden till ditt barn. Erbjud även andra alternativ och fråga om ni kan få det i barnportion! Våga modifiera.

Vad barnen väljer när du inte är med handlar bland annat om den kultur och det tänk du sätter hos dina barn. Våra barn äter inte socker eller gluten. Det är aldrig något problem vare sig de är bortbjudna eller äter hemma. Det är bara lättare/svårare. Vår 4 åring frågar om han är osäker "är det socker eller gluten i"? Vår 10 åring har ofta med sig ett extra mellanmål i väskan ifall hon åker hem till en kompis efter skolan för hon och jag vet att det är inte alla hem som har ett hälsosamt tänk och hon har ett behov av att få i sig något på eftermiddagen. Vissa äter inte ens ett mellanmål och för barn som ofta äter små portioner så behövs oftast lite fler måltider än för eventuellt en vuxen. Vi har bara bra råvaror hemma och jag har ofta sett till att det finns snabba alternativ för dem att välja om främst 10 åringen är hemma själv som energibars baserade på nötter, fröknäcke eller chokladbollar utan socker. Mellanmål som mättar och ger näring. 

Jag tycker du också har ett ansvar om du har mindre barn och annordnar kalas att se till att inte proppa påsen full med godis. Våra barn har fantastiska föräldrar till sina kompisar och de har alltid fått alternativ i sina påsar som funkar för dem. Nästa steg är att se till att alla barn får samma möjligheter. Varför inte ge en liten sak motsvarande den peng du tänkt köpa godis för?

Det är en ansträngning att ta striden med dina barn om du har ohälsosamma vanor och inte implementerat dem tidigt men det är en ansträngning du måste ta. Tänk, det är ditt ansvar och din skyldighet att ge ditt/dina barn de bästa förutsättningarna i livet. Jag vet att många har fullt upp med sin vardag men kanske måste du skala av något för att få det att fungera, få dig att ha tid till att äta bättre. Att vilja är det första steget mot all förändring. Tänk inte att vi "måste" äta bättre utan att vi VILL äta bättre. Det går inte att skylla på olika omständigheter utan se till att skapa möjlighete om omständigheter finns. 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln