Munhälsa


Munhälsan säger mycket om övriga kroppens hälsa.
Det har under en längre tid funnits bevis för kopplingen mellan inflammation och alzheimers. Numera finns det också kopplingar mellan munhälsa och alzheimers, hjärt- och kärlsjukdomar samt luftvägssjukdomar. Vilket inte är så konstigt för allt du stoppar i dig börjar att processas i munhålan och går sedan vidare. Det som bland annat ökar risken är svängigt blodsocker. De diabetiker som har svårreglerat blodsocker löper 3 gånger så stor risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom än en normalgruppen.

Hur fungerar då detta. Jo munhälsan påverka utvecklingen av vissa sjukdomar genom att bakterieplack vid tandköttskanten orsakar en lokal bakteriell infektionen. En fungerande salivproduktion är väsentlig. Du har säkert märkt att tandköttet kan börja blöda emellanåt när du använder tandtråd. Att inte tandköttet blöder är dock ingen garanti för att du inte har en infektion, rökare har till exempel svårt att blöda i tandköttet. Den startar i sin tur en inflammationsreaktion som bryter ned vävnaden. Från den inflammerade vävnaden kan bakterier, bakterieämnen och signalämnen komma ut i blodbanan och spridas via blodcirkulationen.
Att inte ha hål är ingen garanti för att ha god munhälsa men kan vara. Regelbunda tandläkarbesök är därför viktigt. 

Tandköttet behöver inte blöda för att det ska vara inflammerat. Röker du så blöder du väldigt sällan i tandköttet men är ofta inflammerad.

Här kommer några tips på hur du kan ta hand om din munhälsa:

- Äta ren mat och med en kolhydratanpassing som funkar för dig. Kolhydrater av kvalité från rena råvaror. Se till att du äter den mängd natyrligt fett som du kan processa (viktigt med en fungerande lever) och protein av bra kvalité. Inte småäta!

- Oilpulling.
Oil pulling är en gammal huskur som bland annat används inom Ayurveda. Det går ut på att använda naturliga ämnen för att rengöra och rensa munnen, tänder och tandkött från giftiga eller dåliga ämnen. Det sägs även kunna ge vitare tänder, men framförallt är det fördelaktigt för att förbättra tandköttet och ta bort oönskade bakterier. Principen ”lika löser lika” gäller, och oljan har förmågan att ta med sig fettlösliga ämnen/gifter. Använd kokosolja som munskölj, tillsätt pepparmyntsolja för lite mintsmak om du vill.

- Borstar aldrig med flourm, använd istället bikarbonat
Kroppens sätt att ta hand om fluor är att använda förråden av jod. Vad är kopplat till jodbrist jo sköldkörtelbesvär. Du känner säkert en eller flera med just sköldkörtelbesvär. Du kan göra din egen tandkräm genom att doppa tandborsten i kokosfett och sedan i bikarbonat. Kokosfett är bra för munhälsan och bikarbonat är basiskt vilket neutraliserar eventuella syraangreppen, dessutom polerar det tänderna. Eller så köper du flourfria tandkräm från t.ex. weleda eller utekram. 

- Tandtråd
Använd tandtråd dagligen och "såga" ner tandtråden, inte trycka för att undvik att du är den som skapar skadan på tandlöttet. Använd eltandborste och ett tips för att få bort bakterier från tandborsten (finns alltid onda och goda men såhär i förkylningstider så är det lika bra att rengöra extra och tänka på att tillsätta goda bakterier) är att använda clean brusch. Ett rengöringsetui med uv-ljus som tar 6-8 min på sig att rengöra din tandborste från bakterier.

 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln