Tillbehör och vår älskade potatis

Bild lånad från www.forskning.se Bild lånad från www.forskning.se

En vanlig fråga som dyker upp och som vi bara kort hann prata om i morgonens P4 Halland var tillbehör istället för pasta, ris och potatis (och knäckebröd för den delen för det finns många som fortfarande har en brödskiva till sina huvudmål). Sedan pratade vi kort om varför potatis skiljer sig lite från övriga rotfrukter.

Potatis är en råvara vi växtförädlar. Växtförädlare letar efter variation för att hitta nya egenskapen. Vilket skulle kunna vara positivt kan man tycka för förädlingen vill bidra till att skapa nya sorter med god motståndskraft mot bladmögel och brunröt. Problemet är att man också ändrar råvarands egenskaper och näringsinnehåll. Vi vet inte heller vad denna växtförädling gör med människan på sikt. För att slippa bladmögel och brunröta kan man istället slå av blasten på potatisen för att minska angreppen. Växtförädlingen syftar också till att hitta potatisar som kan odlas i Norrland och i Svealand, ge större avkastning med mera. För mig går detta mot naturen och naturen kan vi inte lura på sikt. Människan får tillbaka det genom att jordarna blir magrare på mineraler, vi skapar nya sjukdomar på våra grödor och näringsinnehållet blir inte detsamma. För mig är detta inte naturligt därför väljer vi ofta andra rotfrukter. 
Däremot så innehåller kall potatis resistent stärkelse som de goda magbakterierna älskar. Rotfrukter innehåller inulin som är vad man kallar prebiotika så det finns mycket postivt med rotfrukter om man tål lite mer kolhydrater. Det gäller bara att balansera intaget av kolhydrater för ens syfte. 
Är jag i normalvikt? Behöver gå ner? Ska jag köra intervaller? Har jag ett fysiskt jobb som kräver mer på dagen och min lunch behöver se annorlunda ut än på kvällen?

Precis som vete, baljväxter och växtoljor är potatisväxterna (tomater, potatis (ej sötpotatis och jams), äggplanta, paprika och chilifrukt) relativt nya i den europeiska kosthållningen. Potatisen eller potatisväxterna snarare innehåller lektiner. De flesta växter bär på lektiner som ett naturligt försvar mot att bli uppätna. Ju värdefullare del av växten (fortplantningsdelens frön och kärnor) desto mer lektiner innehåller de i allmänhet. Några av lektinerna i tomat och potatis bryts inte ner av tillagning och har förmågan att binda till proteiner i tarmväggen och transporteras intakta genom denna barriär och kan bidra till läckande tarm.

Potatis har också ett högt GI-värde och insulinindex. Jämför du "vanlig" potatis med sötpotatis så har sötpotatis lägre GI-värde. Det är också så att sötpotatisen och många andra rotfrukter innehåller mer mineraler och vitaminer än potatisen. Sötpotatisen har till exempel mer mangan och selen som vi ofta har brist på i Sverige. Som ni förstår är det inte helt lätt att säga att något är bra eller dåligt? Jag brukar dra det till ens mål och syfte och då kan man få svaret.

Tips på bra sidor med tillbehör:
https://birgittahoglundspaleo.wordpress.com/category/grona-tillbehor/
http://lesscarbs.se/lchf-tillbehor/
https://www.dietdoctor.com/se/lchf/recept/tillbehor

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln