Decemberboost 3 - Rutiner, första steget mot motivation

Att skapa ritualer som går hand i hand med ditt mål gör det lättare för att automatisera dina hälsosamma vanor. Steget blir kortare till att göra om du för det varje dag som en del av din morgonrutin. Tänk dig som att borsta tänderna. Du vet både att du bör göra det för god munhälsa men du har också fått det till dig sen barnsben. Såklart kan det ibland bli slarvigare gjort och ibland bättre. Ibland kanske du till och med toppar det med att skölja munnen med kokosolja och ta tandtråd och känner dig extra grym. Precis så är det med andra hälsosamma val.

- Börja med samma uppvärmning vid träninsgpasset.
- Starta dagen med  5 minuters meditation. För mig är meditation att vakna innan resten av huset, sätta på kaffe och andas.
- Innan du ska sova, reflektera över dagen.
- Innan du går och lägger dig ser du till att gå igenom morgondagen och förbereda eventuella måltider.

Se till att din rutin är så enkel så att motståndet blir så litet som möjligt i början. Har du problem att komma iväg och träna, träna hemma eller anlita någon som kan komma hem till dig. Har du problem att göra en näringsrik frukost, se till att ändra en sak till att börja med, det vill säga kanske lägga till istället för att plocka bort och gör förberedelserna dagen innan.
Se till att din rutin för dig mot ditt mål och att du gör på exakt samma sätt varje gång i början.
Detta är vad du kan göra för motivationen på kort sikt...senare kommer i längden.

Etiketter: julkalender

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln