Decemberboost 5 - Stressa ner

December är en månad som många upplever lugnet unegfär en gång, juldagen. Kansk har du haft som mål att gå ner i vikt under hösten och känner att december kommer att "förstör".
Det finns många sätt att gå ner i vikt. För mig finns det inget rätt och fel men ingen genväg till en hållbar viktnedgång. Kanske tillhör du den stressade typen och dessutom äter för lite energi och dessutom försöker träna för att det ska vara bra för viktnedgången? Hört talas om hormonsystemet? Tror det! Det känner inte särskilt stor skillnad på vart stressen kommer ifrån bara att den kommer och finns där.
Kör du för hårt viktminskningsprogram kan du i värsta fall sätta hela ditt hormonsystem ur balans och som dessutom kräver livslånga förändringar.

Några tecken vid en stressad viktnedgång är trötthet och/eller sug efter måltiden, inte riktigt nöjd liksom att du kanske bara vill ha något onyttigt (ja mörk choklad, raw food boll eller liknande räknas också) eller baserat på kolhydrater.

För att hantera stress har vi sköldkörteln, hjärnan och binjurarna till hjälp. Den så kallade HPA-axeln och benämns också som kontrollcenter för stressrespons. Systemet aktiveras och frisätter kortisol. Kortisol är naturligt i vår kropp och ska till exempel vara som högst på morgonen när vi ska vakna. 

Sköldkörteln spelar in som en gaspedal för kroppens ämnesomsättning. Sköldkörteln har också en avgörande roll för att du mår bra allmänhet, har ork, eenergi och livsglädje. Många som får problem med sköldkörteln märker att de bara mår allmänt dåligt och diffusa symtom. De flesta cellerna i kroppen svarar på kortisol därför får också det effekter på flera ställen som ämnesomsättning, energinivå, immunförsvaret. 

I det komplexa systemet för att upprättnå homeostas finns också hypotalamus och som sitter ihop med hypofysen men jag tänker inte gå närmare in på detta i dagsläget.

Om du i flera dagar har ätit för lite energi i förhållande till det du gör av med minskar behovet av T3 och T4 (sköldkörtelhormon) eftersom kroppen tror att du är i behov av att spara på energi vilket i sin tur påverkar bland annat HPA-axeln. I början kan en utsöndringen av stresshormon öka för att öka nedbrytningen av muskelmassa och det är det sista du vill vid en viktnedgång. Till viss del hos en väldigt överviktig kan det vara oundvikligt.
I dagens samhälle där till och med små barn känner till vad ordet stress betyder rubbas balansen i HPA-axeln . Efter en lång period med höga kortisolnivåer klarar inte längre HPA-axeln att anpassa hormonnivåerna för att reglera din energi över dagen. Hjärnan skyddar dig mot stress genom att inte längre ge binjurarna signalen att producera kortisol. Det är också vanligt att signaler skickas men vid fel tidpunkt, skapas en ojämn rytm och sömnsvårigheter med uppvaknande mitt i natten inträffar eller svårt att komma till ro på kvällen.

Uttrycket "wired and tired" används ofta för att förklara känslan som inträffar vid en rubbning i HPA-axeln. Det vill säga att du upplever motsägelsefulla symtom som trött trots att du sovit länge eller ett hoppande blodtryck av oförklarig anledning

Framöver kommer tips på hormonell balans och om du vill gå ner i vikt hur du då kan göra det på ett så stressfritt sätt som möjligt.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln