Decemberboost 7 - hur håller du i motivationen?

För det första gäller det att skapa en livsstil och inte en tillfällig vana som du gärna ser försvinner ur ditt liv. Men hur kommer det sig att oavsett hur bra du mår av att välja hälsa så är det ändå så att många slutar eller fasar ut sina goda vanor när de mår som bäst?

Jämför ditt mål med en match i någon sport. Möter du ett lag eller en inidvid som är långt bättre än din kapacitet känns uppdraget omöjligt. Möter du någon som är betydligt sämre blir du uttråkad och känner inte för att anstränga dig. Möter du någon som är jämlik med dig/er. Vi vill inget hellre än att utmana oss själva precis utanför vår komfortzone. 

Så här vill jag att du ser över ditt mål varje gång du känner dig omotiverad. Kanske ligger du inte rätt till? Se det istället som att du behöver justera målet än att du ger upp.
När du mår som bäst upplever du oftast vad som kallas ett flow. Flow är vad som kan jämföras med en peak i motivationen. För att känna känslan av flow kan vi behöva mäta våra framgångar så hitta ett sätt att mäta ditt mål.

Nästa gång kommer det mer hur du gör när motivationen dalar.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln