Decemberboost 10 - andningsdieten

Har du några av problemen nedan har du troligtvis försämrade andningsvanor:
Har du sömnproblem? Snarkar du?
Andas du häftigt när du tränar?
Är du stressad? Går hjärnan ofta på högvarv?
Har du låg energi och låg uthållighet?
Har du högt blodtryck eller andra hjärt/kärlproblem?
Har du nedsatt sexuell förmåga?
Är du ofta rädd, orolig eller nervös?
Har du återkommande halsinfektioner?
Är du överviktig eller lider av fetma?
Har du problem med smärta och värk?
Är din näsa ofta täppt?

Ett andetag bör vara genom näsan, aktivera diafragman det vill säga andas djupt ner i magen. Andetaget bör vara långsamt 3 sekunder in (aktiv handling av muskulatur) – 3 sekunder ut – håll andan i 3 sekunder. När du andas ut samt när du håller andan sker en avslappning. Det är detta som ger de stressreducerade effekterna i kroppen.

När vi andas in för vi in syre i kroppen och när vi andas ut kommer koldioxid ut. Båda två är lika viktiga. Det är viktigt att djupandas för att få tillgång till koldioxiden. Utan koldioxid kan vi inte ta upp syret i kroppen. Motsvarigheten till att andas genom ett sugrör för kroppen.

Näsandning är viktigt både vid fysisk aktivitet och även övrigt i vardagen. 75 procent av alla luftburna bakterier och partiklar filtreras bort med hjälp av bland annat näshåren. Andas du genom munnen kommer allt ner direkt i dina luftrör, inget filter finns.

Studier har visat att genom att andas med näsan får unga bättre tänder. Tungan är en stor muskel och hjälper till att forma våra tänder och käke genom att hela tiden se till att ha ett tryck ut mot tänderna. När vi andas genom näsan antar tungan en mer v-formad ställning och samma tryck äger inte rum (en annan orsak till exempelvis tandställning hos unga tros vara att vi tuggar för lite. Maten vi äter har för lite motstånd och därför är det viktigt att tänka på sina måltider, vart får jag tugga någonstans?).

Jag tycker att något som bör bli mer populärt är ”andingsdieten” det vill säga att lära sig andas djup:
1.      Andas in genom näsan, bröstkorgen åker upp, revbenen åker ut i sidan och magen åker ut.
2.      Andas ut, magen sjunker in, revbenen möter varandra och bröstkorgen dras bak mot skulderbladen.
3.      Håll andan innan du tar nästa andetag.

Utan syre tillgängligt kan inte fettförbränningen äga rum. Fettförbränningen är beroende av syre. Cellens energi kallas för ATP, när vi använder snabb energi i form av socker (utan syre) får vi 2 ATP, när vi använder fettförbränningen (tillgång till syre) utvinner vi 38 ATP. Det säger sig själv att kroppens sug minskar och framförallt får vi mer energi i kroppen om vi kan se till att andas rätt.

Varje suck eller läte från munnen kan omsättas till ett andetag men troligtvis har du inte fått tillgång till någon större omfattning av syre.

Så mitt tips för denna vecka är andas mindre men djupare!
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln