Decemberboost 21 - sköna morgonstund

En bra start på dagen speglar ofta resterande av dagen. Den är också viktigt för att hitta en balans i kroppen när du vaknat från din nattsömn.

1. Sov lagom länge! 
Den ultimata sömnen får du om du lägger dig runt 22-tiden på kvällen och sover i åtta timmar.
Efter klockan tio på kvällen är kroppen i en mer aktiv fas. Då sätter många igång med något, sätter sig vid datorn eller vid tv:n. Och då får du med dig den energin i sömnen. Före tio är vi i en lugnare fas och har mer kontakt med oss själva. Lägger vi oss då tar vi samma lugna känsla med oss in i sömnen. 

2. Känn efter 
När du vaknar, våga stanna kvar och reflektera hur din kropp mår, vad ska dagen ge dig. Tar du djupa andetag? Rusa inte upp och kasta dig in i bilen, på cykeln eller ut med promenadskorna för att "hinna" med dagen.

3. Töm tarmen!
Enligt ayurvedisk tradition ska man inte äta förrän tarmen är tömd. Magen är redo att rensas ut efter en natts sömn. Planera in tid för detta och arbeta in det som en viktig rutin. 

4. Socialmediafasta
Försök att inte koppla upp dig mot omvärlden förrän du fått landa i dig själv på morgonen. Alla nya intryck tar oss längre ifrån oss själva.

5. Kramas!
Börja dagen med kärlek till dig själv men också till andra! Ge kramar och värme.

6. Drick något varm, gärna varmt vatten! Själv dricker jag en varm kopp kaffe men oftast en ingefära, citron och gurkmejashot på morgonen. Det ger tarmarna en ursköljning innan dagens utmaningar. Gör därefter ett nytt försök på toaletten om du inte lyckats gå tidigare.

7. Svåraste av allt (iaf för mig)! Undvik orden skynda, snabba dig och andra stressande uttryck till dig själv eller t.ex. barnen på morgonen. Detta får jag jobba med varje dag och jag tycker vi hittat vår rutin för länge sen men ibland är det ju något som "ska bara"- göras och så faller rutinen. 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln