Tips för det sociala vid viktminskning

Att hantera en viktminskning i det sociala liv vi många lever kan vara en utmaning. En utmaning som våra förfäder inte utsattes för.

Några tips på vägen är:
- Tänk igenom hur du vill ha kvällen/dagen en dag i förväg.Kolla av läget eller erbjud dig att ta med dig sallad, drycken, efterrätten eller snacksen eller vad du anser kommer bli en utmaning för dig.

- Känner du dig osäker på att sällskapets matvanor klingar med dina, kolla vad det blir så kan du mentalt ha en plan på vad du ska ta mer eller mindre av.

- Eventuellt kan du äta lite mindre mat på dagen om du vet att det kommer bli mer på kvällen. Se dock till att inte gå till middagen superhungrig, då kan eventuella frestelser bli för stor.

- Ska du resa bort och bo hemma hos någon annan. Se till att det finns en frukost du kan äta som funkar för dig. Kanske inte bara fluffiga frallor...

- Välj dina synder. Det finns troligtvis sällskap/situationer du tycker det är mer/mindre värda att ta efterrätten på eller fråga vad det blir för mat. Våga vara krånglig NÄR DU VILl och ställ krav när du vill. Det finns också ett NEJ TACK! Närmare vänner eller familj är det oftast lättare att ställa krav på men erbjud dig alltid att hjälpa till.

Till dig som värd, tänk på att inte truga gästerna. Fråga om de vill ha mer men respektera ett nej tack!

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln