Blindtarmen, IBS och annat skit

Mikrobiomet, det vill säga de bakterier som finns naturligt i våra kroppar. Bakteriefloran påverkas i båda riktningarna när det kommer till träning och muskeltillväxt. Personer med rikare bakterieflora har större muskeltillväxt samtidigt som träning ger en rikare bakterieflor. Hur vet man inte än!
Våra kroppsegna bakterier i främst tarmarna påverkar hur mycket musklerna växer när du tränar.
Att ha en rik bakterieflora och många olika sorter främst av de goda magbakterierna har en stor effekt på magproblem som IBS, vissa former av allergier, immunförsvarsnedsättning eller sjukdomar som drabbar hjärnan, till exempel depression.

För att förbättra tarmfloran kan du:
- äta minst 1-2 msk fermenterade grönsaker varje dag
- har du svårt att få till fermenterade grönsaker kan du äta probiotika. Ju fler bakteriekulturer och antal desto bättre.
- För att sedan mata de goda bakterierna kan du äta havregryn, gröna bananer eller kall potatis. Du kan också använda 1-2 msk potatismjöl 1-2 ggr/dag.
- Vikitgt att undvika för mycket socker och stor mängd stärkelser och ät så oprocessat som möjligt. Drick vatten.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln