Kvinnor, menscykel och träna efter den

Det är nog känt för alla att en fungerande kvinnorkropp har en regelbunden menscykel. Könshormonerna i kvinnas kropp ändrar sin dominans i cykler.

Kvinnor och män tillgodogör sig träningen på liknande sätt. 
En menstruationscykel är ungefär 28 dagar, men kan variera mellan 21 dagar och 35 dagar. Ägglossning sker kring dag 14, men det kan variera.
Östrogent hormon som dominerar under de första två veckorna av menscykeln anses ha en uppbyggande, anabol, effekt och progesteron som dominerar under de sista två veckorna anses ha motsatt effekt, katabol.

Resultaten har visat att kvinnor som främst styrketränade under menstruationscykelns två första veckor fick bättre effekt och upplevde träningen som mer positiv än om de främst styrketränade de två sista veckorna under menscykeln. Detta säger dock inget om att du inte får effekt av styrketräningen de två sista veckorna men bör eventuellt lägga mer fokus på styrketräningen de två första veckorna. 

Experimentella studier visar på att perioden efter ägglossning när progesteronnivåerna är som högst, kan fettanvändningen under träning vara mer effektiv. Teoretiskt skulle detta kunna ge en fördel att öka mängden konditionsträning under de två sista veckorna i menstruationscykeln men det har inte bekräftats vid några vetenskapliga träningsstudier.

Läs gärna mer på Idrottsforskning där det också står om benhälsan, rubbningar i menscykeln med mera.

Etiketter: kvinnor styrketräning

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln