Syrning och inläggning

En utmaning som vi som odlar mycket ställs inför nu är hur man på bästa sätt kan förvara grönsakerna över hela vintern. Att syra grönsaker har jag gjort länge men inte varit lika bra på att ta hand om dem genom konservering. Inläggning av squash är något jag kommer göra av större delen av skörden också.
Vi föds utan bakterier i tarmen och får sen snabbt via vår mamma en hel uppsjö bakterier som utgör grunden i vårt tarmsystem.

En matsked mjölksyrade grönsaker innehåller lika mycket mjölksyra bakterier som 1 liter fil och bakteriekulturen i mjölksyrade grönsaker är dessutom så mycket starkare och nyttigare än i mjölkprodukter så som tex yoghurt.

För dig som har problem med sköldkörteln. Alla kålsorter, vitkål, rödkål, blomkål, broccoli, savoykål, grönkål, brysselål etc. innehåller ämnen som hämmar sköldkörtelhormon produktionen. Mjölksyrning är, förutom värmebehandling ett sätt att få bort dessa sköldkörtelhormonhämmare i kålen. All kål skall dock jäsa i minst 2 veckor och efterjäsa (mogna) i 4 veckor för att en mjölksyrning ska ske.

Recept:
1,5 kg vitåkål (eller blanda med morötter)
Salt utan jod, (himalaya eller havssalt)

Diska burken eller burkarna noga. Riv grönsakerna. Blanda grönsakerna med saltet och stampa runt så att det bildas vätska från kålen/morötterna. Se till att grönsakerna packas tätt och att de täcks med vätska. Lämna någon centimeter mellan grönsakerna och locket eftersom de kommer att jäsa. Se till att släppa på trycket på locket varje dag. Låt burken stå 2 veckor i rumstemperatur och sedan i kylen.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln