Hälsobolaget - familjen!

Det är lite omtalat om man ska inkluera andra än sig själv i en förändring. Vill jag göra en förändring måste jag främst planera för den. Jag kan inte skylla på att min partner eller liknande inte lagar den maten jag önskar däremot är det viktigt att jag pratar med den eller dem jag lever med, kanske till och med så att jag måste vara den som intar komandot och curlar familjen lite i hälsosamma val. Jag kan inte skylla på att någon annan stoppar något i min mun, det gör jag själv MEN ju bättre synkade jag och de jag lever med är, desto lättare blir valen. Alla mår bra av lagad mat från grunden med mycket grönsaker, naturliga fetter och protein av bra kvalité. Ska ni som familj göra en förändring kan man börja med att utmana familjen med 1 månad och ge en morot (som inte är kopplat till mat).

Att inte ställa för höga krav på dig själv innebär inte att du inte alls ska ställa krav på dig själv eller din omgivning. För många finns det en idé om att njuta av mat och äta nyttig mat inte synkar. 
För mig handlar det snarare om att mat som jag vet är nyttig också ger en helt annan njutning i takt med att jag mår mycket bättre. Du vet väl att du skapar enzymer och bakterier i tarmen utifrån de förutsättningarna du ger? Äter du skräp blir du sugen på skräp och tvärtom. Det går snabbt att ställa om.
Skippa bukfyllan och ge dig på jakt efter hälsosam mat som ger dig näring! 2016 var året då vi i Sverige passerade siffran 50 procent. 50 procent av befolkningen som är överviktiga eller lider av fetma! 

Mitt bästa tips som aldrig slutar vara framgångsrikt:
Se till att göra en veckoplan. Vecka ut och vecka in. Se på veckan, kanske finns det någon dag du behöver ha en snabbare måltid och någon annan dag du kan lägga mer tid på middagen?

Var smart, häromdagen hade vi chili con carne med vår hemmagjorda tomatsås, palsteracka, morot, sqush, bönor, paprika och lök. Massa nyttigheter packade vilket gör det enkelt för även barnen att få i sig mer grönt och till det hade jag gjort kesobröd (se gårdagens recept) och även glutenfria tekakor med havregrynsgröt. Igår använde jag resterna från chili con carnen och gjorde lasagne, adderade lite mer gräsbetat kött och grönsaker. Idag blir det kikärtsbiffar och fläsk som min man rökte i julas.
Imorgon är planen att rensa frysen på lite grönsaker från i somras, snart börjar ju en ny säsong. Två varmbäddarna är gjorda i helgen. Fredag väntar lammstroganoff, i helgen hemmagjord pizza och på söndag långkok. Vi äter resterna från middagen till lunch dagen efter. 
Kokta ägg kan man aldrig ah för många med sig som nöproviant.

Imorgon går vi in lite på detaljerna kring vad är hälsosamt och för vem?

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln