Vad är en hälsosam kost?

Det har aldrig varit så lätt, samtidigt som det aldrig har varit så svårt att äta hälsosamt. För vet du vad, idag behöver vi benämna mat som hälsosam eller ohälsosamt. Det finns (för) många olika val vi kan göra och för många råd kring vad som är den rätta dieten (kosthållningen). Bara här ovan ser du två elitidrottare som pratar om hur deras olika kostfilosofier ser ut. En är väldigt fokuserad på antal kalorier och mängd kolhydrater och den andra på att fasta ibland och sedan se till att få i sig kvalité och inte fokuserad på mängden kalorier. 

Det man kan se är att efter nyare metanalyser när det kommer till vår livsstilssjukdom diabetes typ 2 är att kolhydratfattig kost vinner överlägset över kolhydratrik kost. Där ser man att en positiv effekten av kost med färre kolhydrater kommer först vid mindre än 40 E%.

Jag säger som Colting säger, att äta var tredje timme utan att ifrågasätta om jag är hungrig eller mätt är en ätstörning, att räkna och ha stenkoll på dina kalorier är en ätstörning, att hela tiden sockra upp sin vardag för att orka med och träna, gå till jobbet eller leva sin vardag är en ätstörning. Det är inte bara de som svälter och kräks som har en ätstörning utan det finns många perspektiv på saker och framförallt ätstörning. Tänk om vi lärde våra barn att äta ren mat från grunden, skippa läsk, godis, kakor och ett överflöd av fluffigt vitt bröd. Tänk så bra våra barn och ungdomar skulle må, mindre övervikt, mindre förekomst av acne i tonåren, mindre depression och andra psykiska sjukdomar. Tänk så avdramtiserat kost skulle kunna vara om vi bara plockade bort allt med en innehållsförteckning.  
Jag inklusive många andra som väljer att laga maten från grunden, välja råvaror med omsorg, undvika snabbmat och socker kallas ofta som extrema och vissa kanske tycker vi har en ätstrning!? Vem har bäst hälsovärden tror du? Det har visat sig att en kost med till och med mer mättat fett och mindre kolhydrater har till och med gjorts utan negativa lipideffekter. För det har ju pratats innerligt om hur fet vi blir på insidan av fett, vilket inte alls finns någon sanning bakom OM DU ÄTER NATURLIGA FETTER från nötter, fettet på en köttbit, avokado, olivolja, fet fisk med mera. För mig är en tallrik (0,5 kg) med pasta totalt näringsfattigt men däremot bukfyllnad och då behöver man ofta fylla på med energi inom någon timme igen. 

Vi bör prata mer om kvalitén av maten kontra kalorier. Visst kan det vara intressnt MEN generellt sett för de flesta gäller de att vara tillräckligt konsekvena, välja mat som innehåller mycket näring, inte överkonsumera och undvika snabbmat och socker eller sockerliknande mat.
Fokusera på att inte välja näringstäta livsmedel och tänk bort kalorier - kvalité inte alltid kvantitet. Låt kroppen visa signaler på hunger och mättnad. Din uppgift är att stanna upp och lyssna vad du mår bra av! Du blir inte fet av fett inte heller grön av grönsaker eller söt av socker.

En naturligt artegen mat för oss människor består främst av:  
Protein i form av fisk, skaldjur, kött, fågel och ägg (gärna ekolgiskt eller vilt).  
Kolhydrater i form av grönsaker, rotfrukter, börnor, frukt och bär, för vissa bovete och quinoa.  
Fett i sin naturliga form från kött, ägg, nötter och till viss del naturligt feta mejeriprodukter för dem som tål det
.  
Hur mycket mat du behöver eller vilka livsmedel du eventuellt skall vara försiktig med kommer du behöva anpassa till dig själv genom att akffa dig kunskap och lyssna inåt.

Däremot behöver vi alla äta för att skapa en god tarmhälsa som har visat sig ha större betydelse än vi någonstin kunnat ana! Imorgon kommer vi gå in på gråzonen, gluten och mejerier.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln